Region Sztokholm szykuje awaryjne środki, by uniknąć opóźnień
Prawie dekadę temu szwedzki rząd, Region Sztokholm oraz gminy Järfälla, Nacka, Solna i Sztokholm uzgodniły wspólne finansowanie jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w kraju – rozbudowy sieci metra w stolicy. Koszt projektu oszacowano wtedy na 54 miliardy koron szwedzkich.
Jak donosi dziennik Dagens Industri (Di), dziś inwestycja potrzebuje dodatkowego zastrzyku środków. Do ukończenia budowy brakuje bowiem około 4 miliardów koron.
Rzadki wyjątek od zasad inwestycyjnych
W odpowiedzi na tę sytuację Region Sztokholm rozważa nadzwyczajne kroki. We wtorek regionalna rada ma głosować nad obejściem standardowych zasad inwestycyjnych. Jeśli uchwała przejdzie, możliwe będzie przyznanie dodatkowego finansowania jeszcze przed formalnym zwiększeniem budżetu.
– To bardzo nietypowa decyzja. W ostatnich latach był tylko jeden podobny wyjątek – powiedział Di Jens Sjöström z Partii Socjaldemokratycznej, odpowiedzialny w regionie za inwestycje.
Dodał, że nie jest to rozwiązanie długofalowe, ale pozwoli uniknąć kosztownej przerwy w pracach, która oznaczałaby m.in. konieczność zatrzymania budowy i wycofania ekip.
Nowa linia metra – kluczowe liczby i znaczenie dla regionu
Rozbudowa sieci metra prowadzona jest przez jednostkę Regionu Sztokholm – Administration for Metro Expansion. Projekt obejmuje budowę:
- 18 nowych stacji,
- 30 kilometrów torów,
- 130 500 nowych mieszkań w rejonach objętych inwestycją.
Nowe odcinki połączą m.in. Barkarby, Arenastaden i Nacka z resztą miasta. Powstanie też zupełnie nowa linia między Fridhemsplan a Älvsjö.
Obecnie metro w Sztokholmie obsługuje około 1,1 miliona pasażerów dziennie. Po zakończeniu inwestycji liczba ta wzrośnie o dodatkowe 180 000 osób dziennie, co ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju regionu.