27 kilometrów długości i 392 metry głębokości – tak imponujące parametry będzie miał nowy tunel pod Boknafjorden, który połączy Bokn i Randaberg w regionie Rogaland. To część megaprojektu E39 Rogfast, który zrewolucjonizuje transport wzdłuż zachodniego wybrzeża Norwegii.
Skrócenie czasu przejazdu o 40 minut
Tunel ma na celu skrócenie podróży między Stavanger a Bergen o około 40 minut, eliminując konieczność korzystania z promów. Aktualnie trasa wymaga aż siedmiu przepraw promowych, co oznacza:
- długie oczekiwania,
- zależność od pogody,
- nieprzewidywalność dla transportu towarowego.
Nowy tunel zapewni ciągłość przejazdu i większą niezawodność, zwłaszcza dla przewoźników.
Dane techniczne tunelu Rogfast
Parametr | Wartość |
---|---|
Długość | 27 km |
Głębokość | 392 m pod poziomem morza |
Trasa | Bokn – Randaberg |
Budowa rozpoczęta | 2023 |
Planowane otwarcie | 2033 |
Inwestor | Statens vegvesen |
Główni wykonawcy | Skanska, Implenia, Stangeland |
Koszt całkowity | 24 miliardy koron norweskich |
Finansowanie | 40% państwo, reszta – opłaty drogowe i gminy |
Inwestycja, która połączy regiony
Tunel Rogfast to część większego projektu: autostrady E39 bez promów – od Kristiansand na południu po Trondheim na północy. Projekt:
- eliminuje największe wąskie gardła na trasie,
- zwiększa przepustowość i niezawodność,
- łączy południe i północ Norwegii w bardziej spójny system drogowy.
Rondo pod dnem morza? Tak, Norwegia idzie o krok dalej
W tunelu powstanie także rondo pod powierzchnią morza, inspirowane rozwiązaniem zastosowanym na Wyspach Owczych. To nie tylko symbol inżynierskiej odwagi, ale też sposób na bezpieczne rozgałęzienie ruchu drogowego.
Norwegia stawia na przyszłość
Za realizację północnej części tunelu odpowiada Skanska, z kontraktem o wartości 5 miliardów NOK. Projekt potrwa co najmniej cztery lata, ale cały tunel ma być otwarty do 2033 roku.