SkandynawiainfoSkandynawiainfoSkandynawiainfo
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
      • Imigracja w Szwecji
      • Przestępczość
      • Praca w Szwecji
      • Nieruchomości w Szwecji
      • Podatki w Szwecji
      • Emerytura w Szwecji
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Reading: Rogfast: Najdłuższy i najgłębszy tunel drogowy na świecie powstaje w Norwegii
Udostępnij
Notification Show More
Font ResizerAa
SkandynawiainfoSkandynawiainfo
Font ResizerAa
  • Strona główna
  • Wiadomości
  • O nas
Szukaj
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Have an existing account? Sign In
Obserwuj nas
  • Advertise
© 2025 Skandynawiainfo.pl Zdjęcia dostarcza Depositphotos
Skandynawiainfo > Blog > Wiadomości > Norwegia > Rogfast: Najdłuższy i najgłębszy tunel drogowy na świecie powstaje w Norwegii
NorwegiaWiadomości

Rogfast: Najdłuższy i najgłębszy tunel drogowy na świecie powstaje w Norwegii

Norwegia buduje tunel Rogfast – 27 km długości, 392 m głębokości. Projekt ma skrócić przejazd między Stavanger a Bergen o 40 minut. Otwarcie planowane na 2033 r.

2025/05/17
4 tygodnie temu
Udostępnij

27 kilometrów długości i 392 metry głębokości – tak imponujące parametry będzie miał nowy tunel pod Boknafjorden, który połączy Bokn i Randaberg w regionie Rogaland. To część megaprojektu E39 Rogfast, który zrewolucjonizuje transport wzdłuż zachodniego wybrzeża Norwegii.

Nagłówki
Skrócenie czasu przejazdu o 40 minutDane techniczne tunelu RogfastInwestycja, która połączy regionyRondo pod dnem morza? Tak, Norwegia idzie o krok dalejNorwegia stawia na przyszłość

Skrócenie czasu przejazdu o 40 minut

Tunel ma na celu skrócenie podróży między Stavanger a Bergen o około 40 minut, eliminując konieczność korzystania z promów. Aktualnie trasa wymaga aż siedmiu przepraw promowych, co oznacza:

  • długie oczekiwania,
  • zależność od pogody,
  • nieprzewidywalność dla transportu towarowego.

Nowy tunel zapewni ciągłość przejazdu i większą niezawodność, zwłaszcza dla przewoźników.

Dane techniczne tunelu Rogfast

ParametrWartość
Długość27 km
Głębokość392 m pod poziomem morza
TrasaBokn – Randaberg
Budowa rozpoczęta2023
Planowane otwarcie2033
InwestorStatens vegvesen
Główni wykonawcySkanska, Implenia, Stangeland
Koszt całkowity24 miliardy koron norweskich
Finansowanie40% państwo, reszta – opłaty drogowe i gminy

Inwestycja, która połączy regiony

Tunel Rogfast to część większego projektu: autostrady E39 bez promów – od Kristiansand na południu po Trondheim na północy. Projekt:

- Reklama-
  • eliminuje największe wąskie gardła na trasie,
  • zwiększa przepustowość i niezawodność,
  • łączy południe i północ Norwegii w bardziej spójny system drogowy.

Rondo pod dnem morza? Tak, Norwegia idzie o krok dalej

W tunelu powstanie także rondo pod powierzchnią morza, inspirowane rozwiązaniem zastosowanym na Wyspach Owczych. To nie tylko symbol inżynierskiej odwagi, ale też sposób na bezpieczne rozgałęzienie ruchu drogowego.

Norwegia stawia na przyszłość

Za realizację północnej części tunelu odpowiada Skanska, z kontraktem o wartości 5 miliardów NOK. Projekt potrwa co najmniej cztery lata, ale cały tunel ma być otwarty do 2033 roku.

– Reklama –



Tagi:BoknafjordenE39 bez promówinfrastruktura Norwegiainżynieria tunelowanajdłuższy tunel drogowySkanska Norwegiatransport Norwegiatunel pod morzem Norwegiatunel Rogfast
Poprzedni artykuł Programy lojalnościowe supermarketów: korzyść czy pułapka dla konsumenta?
Następny artykuł Gdzie żyje się najlepiej seniorom?
©All Rights Reserved.
Witaj z powrotem!

Zaloguj się na swoje konto

Nazwa użytkownika lub adres e-mail
Hasło

Nie pamiętasz hasła?