Premia na samochód elektryczny w Szwecji wstrzymana przez UE

Premia na samochód elektryczny w Szwecji wstrzymana przez UE. Rząd szykuje nową wersję: 46 800–64 800 SEK dla wybranych gospodarstw domowych.

Foto. Pixabay

Rządowy projekt, w którym premia na samochód elektryczny w Szwecji miała wynosić do 54 000 SEK dla gospodarstw o niskich dochodach na obszarach wiejskich, został odrzucony przez Komisję Europejską. Jak podało Vi Bilägare, wniosek „musi zostać przerobiony”, a Naturvårdsverket pracuje nad korektą pod presją czasu.

Co odrzuciła UE i co może się zmienić

Według przeglądu Allt om Elbil (koniec października 2025 r.), Bruksela uznała, że pierwotny model wsparcia nie trafia wystarczająco w grupę docelową. Nowa propozycja obniża główną premię do 46 800 SEK i dodaje startowy dodatek 18 000 SEK dla gospodarstw o dochodzie ≤50% mediany w gminach słabo zaludnionych – łącznie do 64 800 SEK na pojazd. Allt om Elbil przytacza także wypowiedź Sary Almqvist z Naturvårdsverket o „ekstremalnie napiętym” harmonogramie prac.

- Reklama -

Terminy i ścieżka decyzyjna

Lokalne i branżowe media wskazują, że jeśli rząd potwierdzi zaktualizowany wniosek, Komisja Europejska miałaby zdecydować w połowie grudnia, a nabór mógłby ruszyć na początku 2026 r. – relacjonują m.in. Vi Bilägare. To kontynuacja ogłoszonego latem planu klimatycznego, w którym zakładano do 100 tys. premii w latach 2026–2032.

Dlaczego doszło do wstrzymania

Wersja letnia kierowała pomoc do mieszkańców gmin wiejskich o dochodach ≤80% mediany, którzy nie posiadali/nie leasingowali EV ani PHEV w poprzednich 12 miesiącach – przypomina europejskie repozytorium AFIR/AFID (Alternative Fuels Observatory). Krytycy zwracali uwagę, że zbyt wąskie kryteria obejmują „zbyt mało osób”, co mogło ograniczać efekt środowiskowy i społeczny programu – oceniali m.in. Vi Bilägare i Tidningen Syre.

Co z poprzednimi bonusami i rynkiem

Dotychczasowa „klimatbonus” wygasła (po zamówieniach do 8.11.2022 i rejestracjach do 31.03.2024) – informuje Transportstyrelsen. Nowy mechanizm miał być finansowany z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego i działać inaczej niż stary bonus, co tłumaczy część kontrowersji wokół selektywnych kryteriów.

- Reklama -
Udostępnij