Unia Europejska otwiera nowy rozdział w przepisach drogowych. Państwa członkowskie będą mogły wprowadzić nową kategorię prawa jazdy B1, pozwalającą 15-latkom prowadzić małe samochody – ale z istotnym ograniczeniem: maksymalna prędkość nie może przekraczać 45 km/h.
Pomysł ma ułatwić poruszanie się młodym ludziom z terenów wiejskich. Ale nie wszyscy są przekonani. Norwegia odrzuca ten plan.
Jakie pojazdy mogą prowadzić 15-latkowie?
Nowa unijna kategoria B1 obejmuje:
- małe samochody o maksymalnej masie do 2500 kg,
- z ograniczeniem prędkości do 45 km/h.
To rozwiązanie podobne do tzw. ciągników A, popularnych w Szwecji wśród młodzieży z terenów wiejskich.
Eksperci biją na alarm
Choć inicjatywa ma charakter opcjonalny dla państw członkowskich, Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) nie zostawia na niej suchej nitki:
– To fatalny błąd – ostrzega organizacja. – Młodzi kierowcy nie mają wystarczającego doświadczenia i dojrzałości, by bezpiecznie poruszać się po drogach.
Eksperci przewidują wzrost liczby wypadków i ryzyko nieprzystosowania tych pojazdów do realnych warunków drogowych.
Norwegia: „Zbyt ryzykowne”
Norweskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji nie zamierza iść za unijnym trendem. Sekretarz stanu Tom Kalsås mówi wprost:
– Nie ma takiej opcji. Bezpieczeństwo to priorytet, a 18 lat pozostaje minimalnym wiekiem do uzyskania prawa jazdy.
Władze obawiają się również, że pojazdy z ograniczeniem prędkości mogą trafić na drogi, do których nie są przystosowane, stwarzając zagrożenie nie tylko dla kierowców, ale i pieszych oraz rowerzystów.
Co dalej?
Choć Norwegia odrzuca propozycję na razie, wprowadzenie zmian przez UE może uruchomić nową debatę również w tym kraju. W przyszłości temat może wrócić – szczególnie jeśli inne państwa pokażą pozytywne rezultaty z wdrożenia systemu B1.