Szwedzka Agencja Emerytalna (Pensionsmyndigheten) ostrzega przed nową falą oszustw telefonicznych. Oszuści, podszywając się pod pracowników agencji, próbują wyłudzić dane bankowe, informując o rzekomej niewypłaconej emeryturze w wysokości 16 000 SEK.
Do agencji wpłynęło w ostatnim czasie wiele zgłoszeń od osób, które odebrały takie fałszywe telefony. Oszuści wykorzystują fakt, że Pensionsmyndigheten wysyła obecnie 6,4 miliona „pomarańczowych kopert” z informacjami o stanie oszczędności emerytalnych.
„Widzimy, że oszuści telefoniczni lubią wykorzystywać bieżące wydarzenia. W tej chwili wysyłamy 6,4 miliona pomarańczowych kopert do osób oszczędzających na emeryturę, co jest wykorzystywane jako pretekst w kilku telefonach, o których otrzymaliśmy zgłoszenia,” pisze Johan Andersson, sekretarz prasowy Pensionsmyndigheten.
Pensionsmyndigheten: Nigdy nie prosimy o dane bankowe przez telefon
Szwedzka Agencja Emerytalna podkreśla, że nigdy nie prosi o podanie poufnych informacji, takich jak numery kont bankowych czy dane do logowania BankID, przez telefon. Agencja nie oferuje również doradztwa ani edukacji telefonicznej.
Nie tylko Pensionsmyndigheten: Inne urzędy też na celowniku
Pensionsmyndigheten nie jest jedyną szwedzką instytucją, która padła ofiarą prób oszustw. W lutym Szwedzka Agencja Ubezpieczeń Społecznych (Försäkringskassan) ostrzegała przed fałszywymi e-mailami, które miały na celu wyłudzenie poufnych danych i kradzież pieniędzy.