Szwedzka Agencja Konsumentów (Konsumentverket) ostrzega przed falą fałszywych faktur wysyłanych do konsumentów. Faktury te pochodzą od firm oferujących usługi „ochrony tożsamości” i bezpodstawnie sugerują istnienie umowy, którą należy przedłużyć.
Firmy te twierdzą, że rzekoma umowa ma zostać przedłużona o pięć lat, ale jednocześnie oferują „skrócenie” tego okresu do trzech lat. W rzeczywistości konsumenci nie zamawiali żadnych usług od tych firm.
Agresywne i wprowadzające w błąd praktyki
Według Konsumentverket, firmy stosują agresywne i wprowadzające w błąd techniki sprzedaży:
- Wyolbrzymianie ryzyka: Przekonują, że numery ubezpieczenia społecznego konsumentów są zagrożone w Internecie.
- Fałszywe alarmy: Twierdzą, że ich system wykrył próby zakupu towarów na nazwisko osoby, do której dzwonią.
- Natarczywość i zastraszanie: Sprzedawcy są natarczywi, agresywni i zastraszający.
- Manipulacja zgodą: Nakłaniają konsumentów do wyrażenia zgody na otrzymywanie wiadomości tekstowych, podając, że będzie to jedynie dodatkowa informacja. Następnie wystawiają faktury, mimo braku ważnej umowy.
Konsumentverket, który otrzymał setki zgłoszeń w tej sprawie, podkreśla, że takie działania naruszają ustawę o marketingu. „Wyolbrzymianie ryzyka i straszenie ludzi w celu sprzedaży produktów firm jest niezgodne z prawem. Widzimy również, że niektóre firmy celują w osoby starsze, które mogą być szczególnie wrażliwe, jeśli chodzi o środowisko cyfrowe,” mówi Adna Jetis, prawnik w Konsumentverket.
Możliwe kroki prawne
Konsumentverket już wcześniej interweniował w sprawie nieuczciwych praktyk firm z branży „ochrony tożsamości” i żądał poprawy. Ponieważ nie wszystkie firmy zastosowały się do zaleceń, agencja rozważa podjęcie kroków prawnych za pośrednictwem Rzecznika Praw Konsumentów (Konsumentombudsmannen).