Helsiński Transport Regionalny (HSL) podjął decyzję o obniżeniu opłat za transport publiczny w regionie stołecznym Finlandii o 5% na początku 2023 roku. Mimo tego kroku, liczba pasażerów nie wzrosła na tyle, by pokryć związane z tym koszty. Jak donosi Helsingin Sanomat, polityczna decyzja o obniżeniu cen biletów nie przełożyła się na zwiększenie wpływów finansowych HSL.
Obniżka nie zadziałała zgodnie z planem
Mari Fink, dyrektor HSL, przyznała, że obniżka cen biletów nie spowodowała wzrostu liczby pasażerów, jaki zakładano. Choć liczba podróży wzrosła o około 20 milionów, to zaledwie jedna piąta tego wzrostu była wynikiem obniżki taryf. Reszta to przede wszystkim efekt wzrostu liczby mieszkańców w regionie.
Tymczasem HSL zmaga się z poważnymi problemami finansowymi. Budżet na 2024 rok wskazuje, że organizacja może przekroczyć zaplanowane wydatki o 40,4 miliona euro, podczas gdy przewidywano, że wzrost liczby pasażerów umożliwiłby zrównoważenie deficytu wynoszącego 38 milionów euro w budżecie na 2025 rok.
Zmiany wywołane przez pandemię wpływają na korzystanie z transportu publicznego
Pandemia COVID-19 i wynikający z niej rozwój pracy zdalnej oraz hybrydowej przyczyniły się do spadku liczby pasażerów w komunikacji miejskiej. Jak podkreśla Fink, to właśnie wzrost pracy stacjonarnej mógłby wpłynąć na zwiększenie popytu na transport publiczny. Jednak nawet z obniżką cen biletów HSL nie zdołał przyciągnąć wystarczającej liczby pasażerów, aby pokryć straty finansowe.
Planowane podwyżki cen biletów
W związku z niedoborem budżetowym HSL planuje podniesienie cen biletów o 7-9% w nadchodzącym roku. Część tej podwyżki wynika z wprowadzenia wyższego podatku VAT na początku roku, co stanowi większość planowanej podwyżki.
Przykładowe nowe ceny biletów to:
- Bilet jednorazowy przez dwie strefy: wzrost z 2,95 euro do 3,20 euro
- Bilet jednorazowy przez trzy strefy: wzrost z 4,10 euro do 4,40 euro
- Bilet jednorazowy przez cztery strefy: wzrost z 4,50 euro do 4,80 euro
- Bilet 10-przejazdowy na dwie strefy: wzrost z 26,55 euro do 28,80 euro
- Bilet miesięczny na dwie strefy: wzrost z 66,60 euro do 72,10 euro
- Bilet miesięczny na trzy strefy: wzrost z 99,40 euro do 107,70 euro
Decyzja o obniżeniu cen biletów w Helsinkach nie przyniosła oczekiwanego efektu finansowego. HSL, zmuszony do ratowania budżetu, zapowiada podwyżki cen biletów, co może stanowić wyzwanie dla mieszkańców regionu stołecznego Finlandii. Z perspektywy przyszłości transportu publicznego w Finlandii, przykład Helsinek pokazuje, że zmiany w sposobie pracy oraz ekonomiczne skutki pandemii mogą znacząco wpłynąć na rentowność systemów komunikacji miejskiej.
- Szwedzkie pożyczki studenckie coraz droższe: stopa procentowa na najwyższym poziomie od 15 lat
- Szwedzki polityk o Syryjczykach w Szwecji: „To okazja do powrotu do domu”
- Nowe prawo ułatwi wcześniejsze zerwanie kredytów hipotecznych w Szwecji
- Nowe priorytety na rynku pracy: Umiejętności miękkie ważniejsze niż techniczne
- Gwałtowny wzrost czynszów gruntowych zaskakuje właścicieli mieszkań w Szwecji