Aby chronić Szwecję przed przyszłymi atakami, takimi jak ten na Nord Stream we wrześniu 2022 roku, Saab buduje nowe, nowoczesne okręty podwodne “klasy Blekinge”, które mają chronić rury i rurociągi przed sabotażem.
“To jest jedna z najbardziej tajnych rzeczy, jakie mamy”. Tak mówi Joachim Hallor, który pracuje jako specjalista ds. komunikacji w stoczni Saab zajmującej się budową okrętów podwodnych w Karlskronie, dla fińskiego serwisu informacyjnego Yle.
Atak na Nord Stream we wrześniu ubiegłego roku był dla szwedzkiej obrony sygnałem ostrzegawczym. Teraz infrastruktura na dnie morza musi być broniona przed atakiem. I to właśnie najnowocześniejsze łodzie podwodne ze stoczni Saab w Karlskronie wykonają to zadanie.
Flota podwodna ma ogromną misję: spróbować monitorować dno morskie na Morzu Bałtyckim. Woda jest mętna, a sabotażystów nie brakuje. Ale już wkrótce Szwecja będzie miała w swoim arsenale rewolucyjną broń, pisze Yle. Jest to łódź podwodna A26.
Stocznia w Karlskronie istnieje od XVII wieku. Łodzie podwodne A26 będą nazywane klasą Blekinge, a cztery lub pięć z nich zostanie zwodowanych i będzie gotowych najpóźniej w 2027 lub 2028 roku.
Nazwa projektu: A26
Nazwa w języku szwedzkim: Blekingeklass
Długość: 66,1 m
Szerokość: 6,75 m
Działanie: 3 silniki Diesla i 3 silniki Stirlinga
Załoga: 17-26 osób. Max: 35 osób.
Uzbrojenie: torpedy, miny, autonomiczny pojazd podwodny, zdalnie sterowany pojazd podwodny,