Statek Skytteren jest najbardziej niebezpiecznym dla środowiska wrakiem w Szwecji i może zawierać do 400 000 litrów ropy. Obecnie trwają prace mające na celu wydobycie ropy z głębokości 74 metrów.
Statek Skytteren zatonął 1 kwietnia 1942 r. w Måseskär na zachodnim wybrzeżu, w pobliżu Lysekil i około dziesięciu kilometrów od brzegu.
Statek został zatopiony przez własnych kapitanów, ponieważ nie chcieli, aby cenny ładunek wpadł w ręce nazistów podczas II wojny światowej.
Od tego czasu stan wraku, który może zawierać do 400 000 litrów ropy, uległ pogorszeniu. Szwedzka Agencja Gospodarki Morskiej i Wodnej sklasyfikowała Skytteren jako największe zagrożenie ekologiczne wśród wraków niebezpiecznych dla środowiska w Szwecji. Dzieje się tak głównie dlatego, że wrak jest w bardzo złym stanie po prawie 80 latach leżenia na dnie morza.
Praca jest skomplikowana i niebezpieczna. Ośmiu nurków pracuje na statku przez godzinę na zmianę. Wwiercają się w miejsca, gdzie znajduje się ropa, a następnie pompują ją do statku na powierzchni.
Praca okazała się jednak bardziej skomplikowana, niż początkowo sądzono. W niektórych miejscach w Skytteren olej zmienił konsystencję, stając się jak ciężki. Aby przepompować ropę, należało ją najpierw podgrzać parą.
Do tej pory z wraku wypompowano około 60 000 litrów ropy, ale prace są uzależnione od pogody i trwają długo. Oczekuje się, że Skytteren zostanie opróżniony w ciągu czterech tygodni.
Statek Skytteren został zbudowany w latach 1899-1900 przez White Star Line w Belfaście i nosił wówczas nazwę Suevic. Ta sama firma zbudowała Titanica i Britannica. Służył jako parowiec oceaniczny i rafowiec przewożący emigrantów i zaopatrzenie pomiędzy Europą, Południową Afryką i Australią. Po katastrofie statku w 1907 r. został wyremontowany w Southampton, po czym powrócił do służby. W 1928 r. został sprzedany norweskiemu armatorowi za 35 000 funtów i przebudowany na statek wielorybniczy o nazwie Skytteren. Podczas II wojny światowej został zatrzymany w Göteborgu i przejęty przez towarzystwo żeglugowe Nortraship.
- Ukraińskie produkty w szwedzkich sklepach spożywczych – wsparcie, które można zauważyć przy półce
- Dania: pierwszy wyrok za znieważenie tekstu religijnego – sprawa Rasmusa Paludana pod nowym prawem
- Niebezpieczne cukierki w duńskiej szkole – szkło i tabletka wśród słodyczy na zakończenie roku
- Zmiany w zasiłku VAB: Szwecja chce skrócić termin składania wniosków z 90 do 30 dni
- Kolumbia chce kupić myśliwce Gripen od Szwecji – Saab zaprzecza pogłoskom o wstrzymaniu sprzedaży