Mieszkańcy Sztokholmu wykazują najwyższy poziom niezadowolenia z transportu publicznego spośród wszystkich stolic nordyckich. Zgodnie z najnowszym raportem firmy konsultingowej WSP, 37% respondentów z tego miasta twierdzi, że jakość usług transportowych uległa pogorszeniu w ostatnim roku. To spadek większy niż w innych stolicach regionu, takich jak Helsinki, Kopenhaga i Oslo. Eksperci przestrzegają, że pogarszające się warunki transportowe mogą prowadzić do błędnej spirali spadku liczby pasażerów i dalszych cięć, co dodatkowo obciąży już ograniczone możliwości finansowe Sztokholmu.
Pogorszenie jakości transportu publicznego i obawy o przyszłość SL
WSP, analizując mobilność w nordyckich stolicach, zwraca uwagę, że Sztokholm mimo posiadania jednego z najbardziej zrównoważonych systemów transportowych – z najwyższym udziałem transportu publicznego i najniższym odsetkiem korzystających z samochodów osobowych – boryka się z problemami wynikającymi z cięć budżetowych. Wzrost inflacji i zmniejszenie liczby pasażerów wpłynęły na ograniczenie częstotliwości kursowania pojazdów, szczególnie autobusów w centrum miasta.
Ekspert ds. mobilności z WSP, Lasse Brand, zauważa, że sytuacja ta może wciągnąć Sztokholm w błędne koło, gdzie spadająca liczba pasażerów i kolejne ograniczenia budżetowe prowadzą do dalszego pogarszania się jakości transportu publicznego.
– „Wielu Sztokholmczyków nie może zrezygnować z transportu publicznego, gdyż jest on kluczowy dla funkcjonowania miasta. Jednakże ważne jest, by region Sztokholmu nie doprowadził do dalszej degradacji usług” – mówi Brand.
Ograniczenia finansowe i wsparcie państwa
Sztokholm zmaga się z ograniczeniami budżetowymi, które utrudniają rozwój i modernizację transportu publicznego. W odróżnieniu od Finlandii, Danii i Norwegii, gdzie państwo wspiera rozwój transportu miejskiego, w Szwecji wsparcie rządowe jest mniejsze. Brak dodatkowych funduszy stanowi wyzwanie dla SL (Storstockholms Lokaltrafik), który zarządza transportem publicznym w regionie, co może wpłynąć na dalsze pogorszenie usług, jeśli sytuacja finansowa nie ulegnie poprawie.
Zmiany w nawykach podróżnych a rosnąca popularność telepracy
W obliczu wzrostu kosztów utrzymania, mieszkańcy regionu sztokholmskiego coraz częściej zmieniają nawyki związane z dojazdami do pracy. Ponad połowa badanych w ankiecie WSP deklaruje, że przestawiła się na alternatywne środki transportu lub podróżuje rzadziej. Maleje liczba osób podróżujących samochodem, natomiast rośnie popularność rowerów oraz pieszych dojazdów do pracy.
Telepraca również zyskała na popularności – aż 40% respondentów wskazuje, że chciałoby pracować więcej z domu. Jedna trzecia badanych zauważa także, że ich pracodawcy stali się bardziej otwarci na zdalny model pracy w ciągu ostatniego roku. Praca z domu może stanowić istotną strategię oszczędnościową i przyczynić się do zmniejszenia obciążenia transportu publicznego, choć jednocześnie zmniejsza liczbę pasażerów korzystających regularnie z usług SL.
Porównanie z innymi stolicami nordyckimi: różnice w mobilności i wsparcie dla transportu publicznego
Raport WSP pokazuje, że na tle innych stolic regionu, Sztokholm wyróżnia się wyzwaniami związanymi z transportem publicznym. W Kopenhadze liczba pasażerów komunikacji miejskiej wzrosła, co jest efektem otwarcia nowej linii metra, jednak miasto jednocześnie odnotowało spadek liczby osób dojeżdżających do pracy rowerem, przy jednoczesnym wysokim wskaźniku dojazdów samochodowych.
Oslo pozostaje liderem w zakresie elektryfikacji transportu, oferując mieszkańcom dostęp do pojazdów elektrycznych, rowerów i skuterów elektrycznych. Tymczasem w Helsinkach, gdzie mieszkańcy preferują piesze dojazdy i telepracę, strategia transportowa miasta skutecznie promuje zrównoważony rozwój, a pieszych traktuje się jako oddzielną grupę podróżnych.
– „Helsinki realizują świadomą strategię, w której transport pieszy jest planowany z równą uwagą jak inne środki transportu, co przekłada się na wysoką jakość środowiska miejskiego” – zauważa Lasse Brand.
Podsumowanie i wyzwania dla przyszłości transportu w Sztokholmie
Rosnące niezadowolenie mieszkańców Sztokholmu z transportu publicznego wskazuje na pilną potrzebę reform i wsparcia finansowego dla sektora transportowego. W obliczu ograniczeń budżetowych i cięć, które odbijają się na jakości usług, przyszłość transportu publicznego w Sztokholmie może stanąć pod znakiem zapytania. Brak odpowiedniego wsparcia może w dłuższej perspektywie osłabić efektywność i zrównoważoność systemu transportowego miasta.
Sytuacja w Sztokholmie jest ostrzeżeniem dla innych miast w regionie nordyckim i może skłonić szwedzkie władze do rozważenia zwiększenia wsparcia dla transportu publicznego, aby zapewnić mieszkańcom dostęp do sprawnych i zrównoważonych form mobilności.
- Obawy w Danii: Czy USA mogą zdalnie wyłączyć duńskie myśliwce F-35? Politycy zaniepokojeni po doniesieniach o „wyłączniku awaryjnym”
- Spadek użycia prezerwatyw w Skandynawii: Szwecja najlepsza, ale niepokój o młodych. Badanie RFSU
- Szwedzcy żołnierze w misji NATO na Łotwie ukarani za incydenty alkoholowe.
- Szwecja zaostrza kontrole przy nadawaniu obywatelstwa: Osobista weryfikacja tożsamości i badanie przeszłości
- Raport: Demokracja i praworządność w Europie słabną, Szwecja nie jest wyjątkiem. Krytyka przyspieszonego procesu legislacyjnego i ograniczeń praw