Szwedzka infrastruktura kolejowa stoi w sytuacji poważnego kryzysu finansowego. Trafikverket, państwowy zarząd dróg i kolei, ogłosił, że jego budżet na bieżące potrzeby został wyczerpany. Na kontynuację normalnego funkcjonowania kolei regionalnych w północnej Szwecji brakuje aż 40 milionów koron.
Niewystarczające środki od rządu
Trafikverket wnioskował do rządu o 1,2 miliarda koron na rok 2025, ale przyznano jedynie nieco ponad miliard. Jak wyjaśnia Lennart Kalander, szef planowania krajowego w Trafikverket:
– „Musimy utrzymać te same poziomy finansowania w 2025 roku, co w roku 2024, mimo wzrostu kosztów spowodowanych inflacją i innymi czynnikami.”
Rosnące koszty i napięta sytuacja
Wiosną tego roku Norrtåg, operator regionalnej kolei w północnej Szwecji, zgłosił potrzebę finansowania na poziomie 138 milionów koron, co początkowo zostało zaakceptowane przez Trafikverket. Jednak ze względu na ograniczenia budżetowe kwota ta została zmniejszona do 98 milionów koron, co pozostawiło lukę w wysokości 40 milionów koron.
Rosnące koszty prowadzenia kolei, spowodowane inflacją i wzrostem cen energii, zmusiły Norrtåg do podjęcia działań. Operator i cztery regiony północnej Szwecji zwróciły się do ministra infrastruktury, Andreasa Carlssona, z prośbą o pilne spotkanie w celu omówienia sytuacji.
Potencjalne konsekwencje dla regionów
Brak funduszy oznacza, że regiony będą musiały samodzielnie pokryć dodatkowe koszty. Jeśli nie uda się znaleźć rozwiązania, istnieje ryzyko odwoływania kursów, co może skutkować koniecznością zapłaty kar umownych nałożonych przez Trafikverket.
Trafikverket apeluje o lepsze planowanie
Jak podkreśla Lennart Kalander, jednym z kluczowych problemów jest krótki horyzont budżetowy – obecnie instytucja musi operować w oparciu o jednoroczne plany finansowe.
– „Mamy nadzieję na lepszą współpracę w przyszłości, aby z większym wyprzedzeniem planować budżet i uniknąć takich sytuacji w kolejnych latach.”
Co dalej?
Kryzys finansowy w Trafikverket może być zapowiedzią szerszych problemów w szwedzkim systemie transportu publicznego. Rozwiązanie tej sytuacji wymaga współpracy rządu, operatorów kolejowych i samorządów regionalnych, a także opracowania bardziej stabilnych i długoterminowych planów finansowych.
- Nowy rok, nowe możliwości: Zmiany dla przedsiębiorców w Szwecji
- Życie bez BankID: historia kobirty i jej walka z systemem bankowym w Szwecji
- Zmienne oprocentowanie kredytów hipotecznych w Szwecji: Prognozy banków na 2025 rok
- 17-latek aresztowany w związku z wybuchem w Göteborgu
- Eksplozja w południowym Sztokholmie: rosnące zagrożenie w stolicy