Swedavia, operator największego szwedzkiego lotniska Arlanda, wyraża zaniepokojenie rosnącą tendencją wśród pasażerów do wybierania duńskiego lotniska Kastrup zamiast Arlandy w Sztokholmie. Kluczowym elementem tego trendu jest przejęcie linii lotniczej SAS, niegdyś częściowo własności szwedzkiego państwa, przez podmioty zagraniczne, co jeszcze bardziej osłabiło pozycję konkurencyjną Arlandy. SAS przesunął kilka tras lotniczych z Arlandy do Kastrup, co stanowi znaczące uderzenie dla szwedzkiego lotniska.
W nowym rozwoju, dyrektor generalny SAS, Anko van der Werff, zajął stanowisko, podkreślając priorytetowanie Kastrup przez linię lotniczą. „Kastrup będzie naszym priorytetem. Musimy uznać, że dla północnoeuropejskich podróżnych naturalne jest skierowanie się na południe, gdzie popyt jest największy, co czyni Kopenhagę naszym głównym hubem dla lotów długodystansowych,” wyjaśnia van der Werff w rozmowie ze SvD.
Van der Werff poddaje krytyce atrakcyjność Szwecji jako rynku dla linii lotniczych, wskazując na potrzebę znacznych ulepszeń w infrastrukturze lotniczej kraju. „Patrząc na Szwecję z perspektywy linii lotniczej, widzę wiele obszarów wymagających interwencji. Nie dziwi mnie reorganizacja SAS oraz trudności, z jakimi borykały się inne linie lotnicze, takie jak BRA czy decyzja Ryanaira o opuszczeniu szwedzkiego rynku,” mówi van der Werff do Di.
Jednym z głównych elementów krytyki jest obecny podatek lotniczy, który zdaniem dyrektora generalnego SAS działa na szkodę branży. Van der Werff apeluje o dialog i wspólne szukanie rozwiązań, wyrażając chęć rozwijania działalności SAS w Szwecji, mimo kontrowersji wokół podatku.
Dodatkowo, SAS ujawnia swoje wyniki finansowe za pierwszy kwartał, odnotowując stratę prawie 1 miliard SEK. Jest to poprawa w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy strata wyniosła 1,5 mld koron Szwedzkich, ale podkreśla trudności, z jakimi zmaga się linia lotnicza w obecnym środowisku rynkowym.
Rozwój sytuacji na rynku lotniczym w Szwecji wskazuje na znaczące wyzwania, przed którymi stoją operatorzy lotnisk i linie lotnicze, starając się dostosować do zmieniających się warunków rynkowych i preferencji pasażerów.
- Podwójna radość dla szwedzkich gospodarstw domowych
- Covid-19 powraca – Szwedzka Agencja Zdrowia Publicznego wydaje nowe wytyczne
- Rosyjski okręt szpiegowski w pobliżu Szwecji – wzrost napięć w regionie
- ONZ ostro krytykuje Szwecję za działania wobec aktywistki klimatycznej
- Zmiany w ruchu drogowym niezbędne dla dwóch milionów mieszkańców w Szwecji