Proces rezerwacji szczepienia Covid-19 różni się nieco w zależności od regionu, oto krótki przewodnik dla Polonii.
Jak zarezerwować szczepionkę w Sztokholmie?
Od 11 maja do rezerwacji szczepionki Covid-19 w Sztokholmie uprawnione są wszystkie osoby powyżej 50 roku życia, a także osoby urodzone w 1971 roku, które w tym roku nie miały jeszcze urodzin.
Ponadto kwalifikują się osoby należące do wcześniejszych grup priorytetowych fazy 1-3, które nie otrzymały jeszcze szczepionki, w tym wszyscy dorośli w wieku 18-59 lat należący do grupy ryzyka Covid-19.
Nie wiadomo jeszcze, kiedy zostaną otwarte rezerwacje dla kolejnych grup wiekowych. Najlepszym sposobem, aby być na bieżąco z tym, kiedy szczepionka będzie oferowana dla Twojej grupy wiekowej, jest regularne sprawdzanie 1177.se, regionalnej strony internetowej oraz lokalnych mediów.
Osoby należące do grupy ryzyka Covid-19 powinny skontaktować się ze swoim lekarzem lub przychodnią. Jeśli przyjmujesz pewne leki rozrzedzające krew lub miałeś wcześniej silną reakcję alergiczną, może być konieczna rozmowa z lekarzem przed zarezerwowaniem szczepionki.
W Sztokholmie można zarezerwować termin na otrzymanie szczepionki, pobierając aplikację Alltid Öppet z App Store lub Google Play, albo dzwoniąc pod numer telefonu, pod którym można dokonać rezerwacji.
Numer telefonu do rezerwacji w języku szwedzkim to 0842842930, który jest dostępny w dni powszednie w godzinach od 8 do 19.
Numer telefonu do rezerwacji w języku angielskim to 0842842930, który jest dostępny w dni powszednie w godzinach od 8 do 19.
Dostępny jest również numer telefonu do rezerwacji w języku polskim. Dzwoniąc pod numer 0842842909, w godzinach od 9 do 10 można dokonać rezerwacji w języku polskim.
Jak otrzymać szczepionkę COVVID-19 w Sztokholmie?
Jeśli masz problemy z zalogowaniem się do aplikacji Alltid Öppet lub masz są problemy z dodzwonieniem się ws. rezerwacji, powinieneś spróbować ponownie później. Aby dokonać rezerwację przez aplikację, musisz posiadać cyfrowy identyfikator, czyli BankID lub Freya e-id. Nie jest to konieczne w przypadku rezerwacji telefonicznej, ale do tego potrzebny jest szwedzki numer personalny (personnummer).
Jeśli nie masz personnummer, zaleca się bezpośrednie skontaktowanie się z gabinetem lekarskim (vårdcentral). Dane kontaktowe gabinetów lekarskich w Sztokholmie można znaleźć pod adresem 1177.se.
Sztokholm zaleca przygotowanie się do szczepionki poprzez ubranie się w odzież, która ułatwi zaszczepienie się (np. bluzka z krótkim rękawem) oraz upewnienie się, że nie planujesz żadnych zajęć w dniach po szczepionce, na wypadek gdybyś miał skutki uboczne i musiał zostać w domu. Zaleca się również przybycie na czas, ale nie z dużym wyprzedzeniem, aby uniknąć tłoku w punkcie szczepień, oraz zabranie ze sobą maseczkę na twarz.
Należy zabrać ze sobą dokument tożsamości, a także deklarację zdrowotną (hälsodeklaration), które powinieneś otrzymać w gabinecie lekarskim przed dokonaniem rezerwacji (może to być na papierze, jeśli otrzymałeś list lub online, jeśli zarezerwowałeś online) . Oto wersja angielska.
Jeśli wystąpią jakiekolwiek objawy Covid-19, w tym kaszel, ból gardła lub gorączka, należy anulować wizytę i zmienić rezerwację na inny termin.
Termin podania drugiej dawki zależy od szczepionki, którą otrzymałeś oraz od dostępności danej szczepionek. Jeśli pierwsza dawka została zarezerwowana przez aplikację, powinieneś otrzymać wiadomość tekstową, kiedy będziesz mógł zarezerwować drugą dawkę za pomocą aplikacji.
Szczepienie przeciwko Covid-19 jest w Szwecji bezpłatne, także dla osób nieposiadających numeru identyfikacji podatkowej (personnummer), a decyzja o poddaniu się szczepieniu jest sprawą indywidualną.