W listopadzie 2022 roku rząd Szwecji podjął decyzję o zniesieniu tzw. premii klimatycznej, co stanowiło nagłą zmianę w kraju, gdzie promowanie pojazdów przyjaznych dla środowiska od dawna było priorytetem. Premiera ta otworzyła dyskusję na temat przyszłości samochodów elektrycznych w kraju oraz wpłynęła na koszty związane z ich zakupem i eksploatacją.
Bonus klimatyczny, który wcześniej umożliwiał ubieganie się o zwrot od Szwedzkiej Agencji Transportu w przypadku zakupu samochodu elektrycznego, został zlikwidowany ze względu na spadające ceny tych pojazdów.
„Koszt posiadania i eksploatacji samochodu z premią klimatyczną staje się porównywalny z kosztem posiadania i prowadzenia samochodu z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym”, oświadczył rząd po tej decyzji.
Jednakże, pomimo zniesienia premii, okazuje się, że wiele osób nadal może cieszyć się korzystnymi dopłatami do samochodów elektrycznych. Dotyczy to głównie samochodów służbowych lub służbowych używanych w ramach pracy, których koszty mogą być obniżone nawet o połowę.
Carl-Erik Stjernvall, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w National Association M Sweden, zauważa, że decyzja ta wyklucza jednak osoby prywatne, co budzi pewne kontrowersje. Stjernvall podkreśla, że wszyscy, zarówno osoby prywatne, jak i korzystający z samochodów służbowych, powinni mieć równy dostęp do ulg podatkowych związanych z posiadaniem pojazdu elektrycznego.
Według szacunków National Association M Sweden, zniżki dostępne dla posiadaczy samochodów elektrycznych w okresie trzech lat, który jest typowym czasem posiadania samochodu służbowego, mogą wynieść nawet 70 000 koron szwedzkich na pojazd. Jednakże brak dokładnych informacji odnośnie do tych kwot utrudnia ocenę rzeczywistego wpływu decyzji rządu na budżet.
Organizacja domaga się teraz podjęcia przez rząd natychmiastowych działań w celu przywrócenia premii również dla osób prywatnych. Krytyka ta podkreśla sprzeczność w działaniach rządu, który z jednej strony deklaruje chęć zakończenia dotacji, a z drugiej kontynuuje wspieranie samochodów elektrycznych, jednakże tylko w określonych warunkach.
Decyzja rządu Szwecji w sprawie premii klimatycznej dla samochodów elektrycznych wywołała mieszane uczucia w społeczeństwie i w organizacjach zajmujących się ochroną środowiska. Ostatecznie, konieczne będzie zbalansowanie zachęt finansowych w sposób, który promuje zrównoważony rozwój oraz zapewnia uczciwość i równość w dostępie do nich dla wszystkich grup społecznych.
- Donald Trump chwali szwedzki system szkolnictwa
- Finlandia: Sześcioletni chłopiec zginął w wypadku na placu budowy
- Strzelanina w centrum handlowym w Szwecji: Jeden mężczyzna postrzelony, jedna osoba aresztowana
- Kierowca ze Sztokholmu może zapłacić grzywnę w wysokości 27 000 koron za niezawiadomienie o kolizji z jeleniem
- Wzrost czynszów w Szwecji: wynajem mieszkań staje się coraz droższy