W okresie przedświątecznym i noworocznym wielu właścicieli samochodów w Szwecji otrzymuje niespodziewane rachunki, które wyglądają jak mandaty za parkowanie lub przekroczenie prędkości. Jednak, jak ostrzega Szwedzka Agencja Transportu, są to oszustwa, które mają na celu wyłudzenie pieniędzy.
- „Są to fałszywe przesyłki, które nie pochodzą od nas” – podkreślają władze.
Fałszywe „faktury” i telefony
Oszustwa przybierają różne formy:
- Fałszywe mandaty – wyglądające jak autentyczne rachunki za parkowanie lub przekroczenie prędkości.
- Telefony od rzekomych przedstawicieli Agencji Transportu – oszuści podszywają się pod urzędników, używając autentycznie wyglądających numerów telefonów, np. 0771-14 15 17.
Często oszuści twierdzą, że zapłacono zbyt wysoki podatek od pojazdu i oferują zwrot pieniędzy w zamian za podanie danych bankowych.
Wskazówki, jak unikać oszustw
Szwedzka Agencja Transportu wzywa właścicieli samochodów do zachowania ostrożności:
- Nie płacić podejrzanych mandatów bez uprzedniej weryfikacji.
- Nie podawać kodów bankowości internetowej ani loginów osobom podającym się za przedstawicieli urzędu.
- Wszelkie nadpłaty podatków są zwracane automatycznie i urząd nigdy nie dzwoni w tej sprawie do obywateli.
Oszukańcze strony internetowe
Agencja ostrzega również przed stronami internetowymi oferującymi płatne usługi, które są często dostępne bezpłatnie na oficjalnej stronie transportstyrelsen.se. W niektórych przypadkach strony te nie oferują żadnych użytecznych usług, a ich celem jest jedynie wyłudzenie pieniędzy.
- „Należy sprawdzić, czy dana usługa jest dozwolona przez prawo. Jeśli masz wątpliwości, odwiedź oficjalną stronę Agencji Transportu” – podkreśla urząd.
Co robić w przypadku podejrzenia oszustwa?
- Sprawdź autentyczność rachunku lub mandatu na stronie transportstyrelsen.se.
- Skontaktuj się bezpośrednio z Szwedzką Agencją Transportu, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości.
- Nigdy nie podawaj swoich danych bankowych ani loginów osobom dzwoniącym z podejrzanych numerów.