Rząd Szwecji powierzył Rzecznikowi ds. Dyskryminacji (DO) nowe zadanie – przygotowanie ogólnokrajowych działań mających na celu zwiększenie świadomości w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji i rasizmowi w branży gastronomicznej. Inicjatywa obejmie zarówno właścicieli lokali, jak i ich klientów.
Problem systemowy
Z opublikowanego niedawno raportu DO wynika, że dyskryminacja – zwłaszcza ze względu na pochodzenie etniczne – wciąż jest powszechnym zjawiskiem w pubach i restauracjach. Przeprowadzone kontrole wykazały, że osoby o innym kolorze skóry nie zawsze są wpuszczane do lokali na tych samych zasadach co reszta klientów.
„Dyskryminacja i rasizm są niedopuszczalne”
– Dyskryminacja i rasizm w pubach są niedopuszczalne. Lokale gastronomiczne muszą brać odpowiedzialność zgodnie z prawem i badać przypadki zgłoszonych incydentów. Goście potrzebują lepszego wsparcia i wiedzy, aby mieć odwagę je zgłaszać – powiedziała minister ds. równości i życia zawodowego, Nina Larsson, w oficjalnym komunikacie.
Edukacja i dialog
Działania będą skierowane do:
- właścicieli i personelu restauracji oraz pubów, którzy muszą przestrzegać ustawy o dyskryminacji,
- gości lokali, którzy powinni znać swoje prawa i wiedzieć, jak reagować na dyskryminację.
Szczególny nacisk zostanie położony na sytuację młodych ludzi. Rzecznik zapowiedział prowadzenie dialogu z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, w tym młodzieżowymi NGO-sami.
Zadanie ma zostać zrealizowane do 31 marca 2027 roku.