Rządowy ekspert Peter Norman przedstawił dzisiaj szereg propozycji mających ułatwić i potanić dojazd na lotnisko Arlanda. Jednym z głównych postulatów jest zniesienie kontrowersyjnej opłaty stacyjnej w wysokości 147 koron, która znacząco podnosi koszt podróży pociągiem do stacji Arlanda Central.
Dwa razy drożej za tę samą odległość
Obecnie podróż koleją podmiejską z centrum Sztokholmu do Märsta kosztuje 43 SEK, natomiast bilet na podobnej trasie do Arlandy to aż 190 SEK. Winna jest opłata stacyjna, którą muszą ponosić wszyscy pasażerowie wysiadający na lotnisku. Norman argumentuje, że likwidacja tej opłaty to kluczowy krok w kierunku zwiększenia liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego.
Cel: 60% pasażerów na lotnisko bez samochodu
Rządowy raport przewiduje, że do 2050 roku Arlanda obsłuży 40 milionów pasażerów rocznie (obecnie 22 mln). Celem jest, aby 60% z nich docierało na lotnisko środkami transportu publicznego. Wymaga to zarówno obniżek cen, jak i lepszej infrastruktury.
Renegocjacja umowy z A-train?
Obecna umowa z operatorem szybkiej kolei Arlanda Express daje firmie A-train wyłączność na przewozy na tej linii do 2050 roku, co ogranicza konkurencję. Peter Norman proponuje renegocjacje i rekompensaty dla A-train, jeśli państwo umożliwi dostęp innym przewoźnikom.
Nowe linie autobusowe i pociągi przez Arlandę
Wśród propozycji znajdują się także:
- przedłużenie połączeń kolejowych z Linköping i Norrköping przez Arlandę do Uppsali,
- nowe linie autobusowe: Norrtälje-Rimbo-Arlanda, Arninge-Vallentuna-Arlanda, Täby-Arlanda, Nacka-Arlanda, Sigtuna-Märsta-Arlanda oraz linię, której punktem początkowym będzie Barkarby, Bålsta lub Kallhäll.
- lepsze drogi dojazdowe oraz ograniczenia dla taksówek, które nie mają umowy z lotniskiem.
Norman podkreśla, że obecnie wiele osób, nawet mieszkających w regionie sztokholmskim, woli dojazd samochodem na lotnisko – co generuje korki i emisje.
Rozwiązania znane z Oslo
Ekspert sugeruje wprowadzenie systemu podobnego do tego z lotniska Gardermoen w Oslo – z automatyczną selekcją taksówek i informacją o kosztach jeszcze przed wejściem do pojazdu. Dodatkowo, pojawił się pomysł testowania alkomatem kierowców opuszczających lotnisko – warunkiem opuszczenia terenu byłoby uzyskanie negatywnego wyniku.
Podróżni zapłacą w inny sposób
Lepsza dostępność ma jednak swoją cenę. Peter Norman proponuje podwyższenie opłaty za wjazd do centrum miasta i rozszerzenie jej na autostradę E4 między Arlandą a Sztokholmem. Pokryłoby to część inwestycji.