SkandynawiainfoSkandynawiainfoSkandynawiainfo
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
      • Imigracja w Szwecji
      • Przestępczość
      • Praca w Szwecji
      • Nieruchomości w Szwecji
      • Podatki w Szwecji
      • Emerytura w Szwecji
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Reading: Arlanda tańsza i łatwiej dostępna? Rząd rozważa duże zmiany w dojeździe na lotnisko
Udostępnij
Notification Show More
Font ResizerAa
SkandynawiainfoSkandynawiainfo
Font ResizerAa
  • Strona główna
  • Wiadomości
  • O nas
Szukaj
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Have an existing account? Sign In
Obserwuj nas
  • Advertise
© 2025 Skandynawiainfo.pl Zdjęcia dostarcza Depositphotos
Skandynawiainfo > Blog > Wiadomości > Szwecja > Lotnisko Arlanda > Arlanda tańsza i łatwiej dostępna? Rząd rozważa duże zmiany w dojeździe na lotnisko
Lotnisko ArlandaSzwecjaWiadomości

Arlanda tańsza i łatwiej dostępna? Rząd rozważa duże zmiany w dojeździe na lotnisko

Opłata 147 koron za stację Arlanda może zniknąć. Rząd rozważa tańszy i lepszy transport publiczny na Arlandę – raport Petera Normana.

2025/06/03
1 tydzień temu
Udostępnij

Rządowy ekspert Peter Norman przedstawił dzisiaj szereg propozycji mających ułatwić i potanić dojazd na lotnisko Arlanda. Jednym z głównych postulatów jest zniesienie kontrowersyjnej opłaty stacyjnej w wysokości 147 koron, która znacząco podnosi koszt podróży pociągiem do stacji Arlanda Central.

Dwa razy drożej za tę samą odległość

Obecnie podróż koleją podmiejską z centrum Sztokholmu do Märsta kosztuje 43 SEK, natomiast bilet na podobnej trasie do Arlandy to aż 190 SEK. Winna jest opłata stacyjna, którą muszą ponosić wszyscy pasażerowie wysiadający na lotnisku. Norman argumentuje, że likwidacja tej opłaty to kluczowy krok w kierunku zwiększenia liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego.

Cel: 60% pasażerów na lotnisko bez samochodu

- Reklama-

Rządowy raport przewiduje, że do 2050 roku Arlanda obsłuży 40 milionów pasażerów rocznie (obecnie 22 mln). Celem jest, aby 60% z nich docierało na lotnisko środkami transportu publicznego. Wymaga to zarówno obniżek cen, jak i lepszej infrastruktury.

Renegocjacja umowy z A-train?

Obecna umowa z operatorem szybkiej kolei Arlanda Express daje firmie A-train wyłączność na przewozy na tej linii do 2050 roku, co ogranicza konkurencję. Peter Norman proponuje renegocjacje i rekompensaty dla A-train, jeśli państwo umożliwi dostęp innym przewoźnikom.

Nowe linie autobusowe i pociągi przez Arlandę

Wśród propozycji znajdują się także:

- Reklama-
  • przedłużenie połączeń kolejowych z Linköping i Norrköping przez Arlandę do Uppsali,
  • nowe linie autobusowe: Norrtälje-Rimbo-Arlanda, Arninge-Vallentuna-Arlanda, Täby-Arlanda, Nacka-Arlanda, Sigtuna-Märsta-Arlanda oraz linię, której punktem początkowym będzie Barkarby, Bålsta lub Kallhäll.
  • lepsze drogi dojazdowe oraz ograniczenia dla taksówek, które nie mają umowy z lotniskiem.

Norman podkreśla, że obecnie wiele osób, nawet mieszkających w regionie sztokholmskim, woli dojazd samochodem na lotnisko – co generuje korki i emisje.

Rozwiązania znane z Oslo

Ekspert sugeruje wprowadzenie systemu podobnego do tego z lotniska Gardermoen w Oslo – z automatyczną selekcją taksówek i informacją o kosztach jeszcze przed wejściem do pojazdu. Dodatkowo, pojawił się pomysł testowania alkomatem kierowców opuszczających lotnisko – warunkiem opuszczenia terenu byłoby uzyskanie negatywnego wyniku.

- Reklama-

Podróżni zapłacą w inny sposób

Lepsza dostępność ma jednak swoją cenę. Peter Norman proponuje podwyższenie opłaty za wjazd do centrum miasta i rozszerzenie jej na autostradę E4 między Arlandą a Sztokholmem. Pokryłoby to część inwestycji.

– Reklama –



Tagi:ArlandaArlanda Expressautobusy lotniskoweE4Peter Normanszwecjatransport publiczny
Poprzedni artykuł Większość fińskich parlamentarzystów popiera złagodzenie ochrony wilków
Następny artykuł Dyskryminacja w szwedzkich pubach i restauracjach. Rząd zleca specjalne działania edukacyjne

Może Ciebie zainteresuje

Użytkownicy aplikacji 112 będą otrzymywać alerty o utonięciach

2 godziny temu

Szwecja przedstawia nową strategię dla przemysłu obronnego

4 godziny temu

Zasiłek na dziecko w ogniu krytyki. Rząd nie planuje podwyżki

6 godzin temu

Szwecja apeluje do UE o sankcje wobec izraelskich ministrów

10 godzin temu
©All Rights Reserved.
Witaj z powrotem!

Zaloguj się na swoje konto

Nazwa użytkownika lub adres e-mail
Hasło

Nie pamiętasz hasła?