środa, 26 lutego, 2020

Aladdin: historia słynnych szwedzkich czekoladek.

Warto przeczytać

Sztokholm: 1,5-letni chłopiec zagrożony nożem przez dzieci

Policja w Sztokholmie poszukuje dzieci, które groziły nożem 1,5-letniego chłopca. Zgłoszenie nadeszło dziś o godzinie 16:59. Ojciec chłopca...

Sztokholm łączy siły na rzecz szybkich pociągów do Oslo

Region Sztokholmski połączy siły aby stworzyć „prostszą” linię kolejową i szybszą podróż pociągiem między Sztokholmem a Oslo. Decyzja w tej sprawie zapadła...

Coraz więcej imigrantów zasila populację Szwecji

Urząd statystyczny Statistics Sweden podaje, że w 2019 roku populacja Szwecji wzrosła o prawie 100 tysięcy. Oszacowano, że 73 proc. z tej...

Zaatakowana i zgwałcona dziewczyna w lesie

W sobotni wieczór w Angered w Göteborgu mężczyzna zaatakował i zgwałcił dziewczynę w wieku poniżej 15 lat. https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js

Pod nazwą „Aladdin” kryje się jasnoczerwone pudełko wypełnione czekoladkami. To jeden z często wręczanych w Szwecji prezentów świątecznych.

Pudełko zawiera selekcję pralinek i trufli, a także mieszankę ciemnej, mlecznej i białej czekolady z pysznym nadzieniem w środku. Nadzienie ma smak: ciasteczek, pomarańczowej trufli, rumu lub rodzynek.

Aladdin” to prawdziwy rarytas: każdego roku Szwedzi kupują w sumie 2,5 mln pudełek tych czekoladek – cztery piąte z tego w okresie świąt Bożego Narodzenia. To idealny prezent dla osoby, której w gruncie rzeczy nie znamy i nie możemy jej kupić nic osobistego. A więc dalekiego krewnego czy kolegi z pracy.

Pierwsze pudełko trafiło do sprzedaży w 1939 roku – za produkcję czekoladek odpowiadało przedsiębiorstwo Marabou. Przysmak kosztował wtedy 4 korony.

Marabou skopiowało recepturę brytyjskich cukierników: podobne czekoladki produkowała bowiem firma Rowntree & Co. Brytyjczycy wpadli na pomysł słodkich smakołyków zaledwie kilka lat wcześniej i osiągnęli wielki sukces na rynku spożywczym – ich produkt sprzedawał się w ogromnym nakładzie. Uratował Rowntree & Co od bankructwa.

W pierwszych pudełkach „Aladdin” znajdowało się osiemnaście różnych czekoladek. Szwedzi od zawsze byli miłośnikami różnorodnych słodyczy i pod koniec lat 30. nie było inaczej. Prosta, ale pyszna przekąska nadała się do masowej produkcji i wkrótce Marabou podzielił los swoich brytyjskich protoplastów. Czekoladki sprzedawały się bardzo dobrze dzięki niewygórowanej cenie.

W 1957 r. przyszedł czas na zmiany, a pudełko przechrzczono na „Paradis”. Nie sprzedawano już ciemnych czekoladek, bo w okresie powojennym straciły one na popularności.

Na przestrzeni lat zawartość pudełka zmieniała się jeszcze kilkukrotnie. Z początku popularne były czekoladki z owocowym kremem, a w latach 70. zastąpiły je smakołyki z likierem w środku. Dziś najchętniej kupowane są czekoladki o smaku nugatowym.

W 2014 r. orzechowe czekoladki ustąpiły miejsca słodyczom o smaku lukrecji malinowej i kwiatu czarnego bzu, choć ten osobliwy przepis przyniósł producentom najgorsze obroty od dawna, przez co trzeba było go zmienić.

Niepisaną zasadą wśród Szwedów jest spożywanie czekoladek w takiej kolejności, w jakiej je zapakowano. Nie należy zabierać się za drugą warstwę słodyczy, jeśli ta pierwsza nie została jeszcze pochłonięta do końca.

- Reklama-
- Reklama-

Więcej artykułów

- Reklama-

Ostatnio dodane

Wyjątkowy „drapak” zaprojektowany przez pierwszą kocią psycholożkę

Każdy właściciel kota wie, jak wymagające są to zwierzęta. Kot potrafi stworzyć silny związek ze swoim posiadaczem ale bywa wybredny: nie wszystko...

Sztokholm: 1,5-letni chłopiec zagrożony nożem przez dzieci

Policja w Sztokholmie poszukuje dzieci, które groziły nożem 1,5-letniego chłopca. Zgłoszenie nadeszło dziś o godzinie 16:59. Ojciec chłopca...

Najwyższy drewniany budynek mieszkalny

Ekologiczne rozwiązania w aranżowaniu wnętrz stają się w Szwecji normą. Co więcej, powstają całe budynki których projekt w 100 proc. opiera się...

Systembolaget pozywa duńską aplikację do sądu.

Systembolaget, sieć sklepów mająca monopol na alkohol oskarża duńską aplikację mobilną o łamanie surowych przepisów krajowych dotyczących sprzedaży i reklamy napojów wysokoprocentowych.

Coraz więcej imigrantów zasila populację Szwecji

Urząd statystyczny Statistics Sweden podaje, że w 2019 roku populacja Szwecji wzrosła o prawie 100 tysięcy. Oszacowano, że 73 proc. z tej...
%d bloggers like this: