Od dziś bilet miesięczny SL w aplikacji można nie tylko opłacać w formie abonamentu, lecz także czasowo udostępniać rodzinie i znajomym. Nowe zasady obowiązują w całym regionie sztokholmskim i obejmują wyłącznie bilety miesięczne kupowane w aplikacji. Jak podaje dziennik Aftonbladet, zmiana ma uprościć codzienne podróże i upodobnić ofertę SL do modeli znanych ze świata usług streamingowych.
Abonament zamiast jednorazowego zakupu
SL wprowadza abonament na bilet miesięczny SL, który działa podobnie jak subskrypcja serwisu streamingowego. Pasażer nie wykupuje już z góry całego okresu, lecz płaci co miesiąc do momentu rezygnacji. Według informacji na stronie SL abonament nie jest wiążący i można go zakończyć z jednodniowym wyprzedzeniem, co zmniejsza ryzyko dla osób o zmiennych planach dojazdów.
Jakop Dalunde, radny ds. transportu w regionie sztokholmskim, podkreśla, że podróżowanie po Sztokholmie powinno być jak najmniej skomplikowane. W rozmowie z Aftonbladet wskazuje, że nowa usługa ma przeciwdziałać sytuacjom, w których pasażer stoi przy bramkach metra i dopiero wtedy odkrywa, że zapomniał odnowić swój bilet.
Dzielenie biletu: 5 osób, 1 doba, 15 razy w miesiącu
Największą nowością jest możliwość dzielenia biletu w aplikacji. Zgodnie z nowymi zasadami użytkownik może „pożyczyć” swój bilet miesięczny SL maksymalnie pięciu różnym osobom. Pożyczka jest możliwa tylko jednej osobie naraz, na maksymalnie jeden dzień przejazdowy, czyli do godziny 04:30 następnego dnia, i łącznie do 15 razy w miesiącu.
W czasie, gdy bilet jest wypożyczony, właściciel nie może z niego korzystać. Oznacza to, że jeśli użytkownik udostępni bilet znajomemu na cały dzień, sam musi zaplanować podróże inaczej – na przykład kupić bilet jednorazowy. Rozwiązanie przypomina zasady już stosowane przez Skånetrafiken i Västtrafiken, które od kilku lat pozwalają wypożyczać bilety okresowe przez aplikację.
Konstrukcja limitów – pięć osób, 15 wypożyczeń i tylko jeden aktywny użytkownik – jasno pokazuje, że SL chce umożliwić dzielenie kosztów w rodzinie, a jednocześnie ograniczyć ryzyko tworzenia nieformalnych „wypożyczalni” biletów.
Tylko w aplikacji i na razie jako projekt pilotażowy
Nowe zasady obejmują wyłącznie bilety kupowane w aplikacji SL, czyli cyfrowe odpowiedniki fizycznych kart okresowych. Jak wynika z informacji operatora, funkcja dotyczy na razie miesięcznego abonamentu, a bilety okresowe w innych formach nie mogą być wypożyczane w ten sam sposób.
SL traktuje rozwiązanie jako projekt pilotażowy. Jakop Dalunde wyjaśnia, że władze transportowe będą analizować sposób korzystania z funkcji dzielenia biletu. Jeśli okaże się, że użytkownicy masowo wykorzystują ją w celu odpłatnego wynajmowania dostępu do biletu, regulamin może zostać zaostrzony. Jednocześnie radny podkreśla, że intencją władz regionu jest ograniczenie się do uczciwego wypożyczania biletu między bliskimi.
Tańsza alternatywa dla rocznego biletu
Nowy model abonamentowy ma być dla wielu osób prostszą alternatywą wobec zakupu rocznego biletu, który wymaga jednorazowego, wysokiego wydatku. Według opisu oferty w serwisie Dopest obecna aplikacyjna miesięczna subskrypcja SL kosztuje 1060 koron szwedzkich, a tylko ta konkretna 30-dniowa karta w formie abonamentu może być udostępniana innym.
Jakop Dalunde podkreśla, że dzięki połączeniu modelu abonamentowego z możliwością dzielenia biletu łatwiej jest dopasować wydatki transportowe do rzeczywistych potrzeb. Osoba, która wyjeżdża z miasta na kilka dni, może przekazać bilet bliskiemu, zamiast pozostawiać go niewykorzystanym. Z perspektywy regionu rozwiązanie ma też zachęcać do pozostania w systemie transportu publicznego zamiast rezygnacji po podwyżkach cen.
Jeśli pilotaż się powiedzie, model abonamentowy z opcją dzielenia biletu może stać się ważnym elementem oferty SL, szczególnie dla gospodarstw domowych łączących różne formy pracy zdalnej i dojazdów.
