Pieczone ziemniaki zyskują w Norwegii ogromną popularność, napędzaną trendami w mediach społecznościowych. Szczególnie gwałtowny wzrost popytu odnotowano w regionie Møre og Romsdal (północno-zachodnia Norwegia), gdzie sprzedaż wzrosła o prawie 70 procent w porównaniu z 2024 rokiem. Dla porównania, średni wzrost w całym kraju wyniósł 38,5%.
Media społecznościowe, pełne filmów i przepisów na pieczone ziemniaki z różnorodnymi dodatkami, są wskazywane jako główny czynnik napędzający ten trend. “Uwaga w mediach społecznościowych podsyciła popyt w całym kraju, ale dane z Møre og Romsdal są dość ekstremalne,” mówi Devi Ahuja, kierownik ds. ziemniaków w BAMA (największy norweski dystrybutor owoców, warzyw i ziemniaków – należy doprecyzować).
W ramach regionu Møre og Romsdal, miasta Molde i Ålesund wyróżniają się jako “norweskie stolice pieczonych ziemniaków”.
Dlaczego Møre og Romsdal? Tajemnica popularności
Przyczyny wyjątkowej popularności pieczonych ziemniaków w Møre og Romsdal pozostają niejasne. Devi Ahuja spekuluje, że może to mieć związek z pogodą: “Nie mamy jednoznacznego wyjaśnienia, ale być może ludzie spędzają więcej czasu w mediach społecznościowych, gdy pada deszcz, a zatem są pod większym wpływem panujących tam trendów.”
Wzrost popytu w innych regionach, ale…
Innym regionem, w którym odnotowano znaczny wzrost popytu na pieczone ziemniaki (prawie 60%), jest Vestfold i Telemark. Jednak żaden region nie zbliża się do poziomu popularności pieczonych ziemniaków w Møre og Romsdal. Najniższy wzrost popytu (zaledwie 3%) odnotowano w Rogaland.
