W ramach walki z zanieczyszczeniem środowiska szwedzki rząd ogłosił, że niedługo miasta będą mogły zakazywać wjazdu do centrum samochodom ze starymi silnikami Diesla.

Szwedzka rządząca centro-lewicowa koalicja Socjaldemokraci-Zieloni nie wprowadziła centralnych zakazów, ale zezwoliła na podjęcie takich decyzji lokalnym władzom.

Od roku 2020 miasta i gminy będą mogły wyznaczać strefy ekologiczne z ograniczonym ruchem samochodów w tych strefach. Samochody z silnikami Diesla spełniającymi normę Euro 5 lub Euro 6 będą mogły wjeżdżać do takich stref. Jednak od lipca 2022 dopuszczone do ruchu w tych strefach będą tylko auta z silnikami Diesla spełniającymi normę Euro 6.

Samochody z silnikami benzynowymi będą musiały spełniać normę Euro 5.

Normy emisji Euro 5 i Euro 6 zostały wprowadzone odpowiednio we wrześniu 2009 i wrześniu 2014 roku. Więc nowe regulacje dotkną tylko starszych aut.

W Szwecji nowe przepisy mogą dotknąć około 1,3 miliona właścicieli diesli. Według oficjalnych prognoz w samym Sztokholmie około 50,000 właścicieli samochodów znajdzie się w trudnej sytuacji.

Władze lokalne będą mogły także wprowadzać ostrzejsze zakazy, zezwalając na wjazd do stref na przykład tylko samochodom elektrycznym, wyposażonym w ogniwa paliwowe oraz takim spełniającym normę Euro 6 przy zasilaniu gazem naturalnym.



Partie rządzące w Malmö już opowiedziały się przeciwko wprowadzaniu stref, w Göteborgu powstał spór między partiami mającymi odmienne zdanie.

„U nas powietrze jest tak czyste, że nie musimy wprowadzać takich rozwiązań,” powiedział radny z Malmö Andreas Schönström.

W Sztokholmie opinie co do tego czy wyznaczać takie strefy już w 2022 roku są podzielone. Jeśli zostaną wprowadzone ograniczenia to prawdopodobnie obejmą one tylko niektóre ulice a nie całe centrum miasta.

Szwecja nie jest jedynym krajem, który proponuje wprowadzenie takich ograniczeń dla samochodów z silnikiem Diesla, które są ostatnio mocno na cenzurowanym z powodu wielu afer. W zeszłym miesiącu niemiecki sąd zadecydował, że tamtejsze miasta mają prawo do wprowadzania ograniczeń dla samochodów z silnikiem Diesla.