Szwedzkie przedsiębiorstwa energetyczne zwiększą opłaty za sieć elektryczną dla swoich klientów, informuję firma energetyczna Ellevio w dzienniku Dagens Nyheter. W południowej Szwecji cena może wzrosnąć nawet o 30 procent.
Według Ellevio, gwałtowny wzrost cen energii elektrycznej wpłynął również na koszty sieci elektrycznych. Powodem są tzw. straty sieciowe, straty spowodowane ciepłem powstającym podczas przesyłu energii elektrycznej. Straty sieciowe oznaczają utratę energii elektrycznej w drodze do odbiorcy, co musi być zrekompensowane przez przedsiębiorstwa energetyczne.
„Mówimy o znaczących ilościach: od siedmiu do ośmiu procent całej energii elektrycznej nabywanej w Szwecji jest kupowane przez przedsiębiorstwa sieciowe w celu kompensacji strat sieciowych. Wraz ze wzrostem cen w ciągu roku, koszty te wzrosły dramatycznie. Przewiduje się, że rachunek za rok 2022 wyniesie około 11,2 mld koron – tylko na pokrycie strat w sieci. W rezultacie duża część branży zmierza w kierunku bardzo poważnych problemów z płynnością.” – pisze Ellevio w swojej opinii, pod którą podpisali się również przedstawiciele Lokalkraft Sverige, stowarzyszenia ponad trzydziestu lokalnych dostawców energii.
Koszty te oznaczają, że przedsiębiorstwa sieci elektroenergetycznych zamierzają teraz podnieść opłaty za korzystanie z sieci elektroenergetycznej dla swoich klientów. W południowej Szwecji wzrost może wynieść od dziesięciu do trzydziestu procent, jak twierdzi Ellevio, co może już znaleźć odzwierciedlenie w kolejnym rachunku.
„Kryzys energetyczny zaczyna przypominać burzę doskonałą. Konieczne są wspólne wysiłki, aby chronić szwedzkich odbiorców energii elektrycznej przed dalszymi podwyżkami cen. Potrzebne są skuteczne inicjatywy, im szybciej tym lepiej, aby powstrzymać dalsze pogarszanie się sytuacji” – pisze Ellevio.
- Nowe przepisy UE mogą utrudnić walkę z praniem pieniędzy – ostrzeżenie szwedzkiego Urzędu ds. Konkurencji
- Szwedzki rząd bada: czy prywatne firmy mogą budować drogi i koleje szybciej i taniej niż Trafikverket?
- Szybki internet Starlink w samolotach Air France i SAS. Rewolucja na pokładzie już w 2025 roku
- Göteborg rozważa budowę metra. Po wypadku tramwaju wraca dyskusja o nowym systemie transportu
- Nowa karta rekreacyjna dla dzieci w Szwecji. Nawet 2000 koron rocznie bez paragonów i formalności