Home WiadomościNorwegia Skandal w Oslo: 24 ochroniarzy zwolnionych za oszustwa w kontroli biletów

Skandal w Oslo: 24 ochroniarzy zwolnionych za oszustwa w kontroli biletów

Skandal w Oslo: 24 ochroniarzy zwolnionych za systematyczne oszustwa w kontroli biletów Ruter. Jak doszło do naruszeń i jakie będą konsekwencje?

Ruter, operator komunikacji publicznej w Oslo, zmaga się z poważnym skandalem. 24 ochroniarzy pracujących dla Securitas zostało zwolnionych po odkryciu systematycznych oszustw w kontroli biletów. Pracownicy wykorzystali błąd w nowej aplikacji kontrolnej, wielokrotnie skanując te same bilety, by spełnić wymagania umowy.


Oszustwo na masową skalę

Latem 2024 roku Ruter został powiadomiony przez firmę Securitas o możliwych nieprawidłowościach w systemie kontroli biletów. Po wnikliwym dochodzeniu odkryto, że:

  • Te same bilety były wielokrotnie skanowane przez różnych kontrolerów w krótkim czasie.
  • Skanowania odbywały się w dowolnym miejscu, niezależnie od lokalizacji kontrolerów.

Według Eivinda Christiansena, dyrektora ds. marketingu i rozwoju biznesu w Ruter, sytuacja była celowym wykorzystaniem błędu w nowej aplikacji Ruter-Kontroll.


Reakcje i konsekwencje

Zwolnienia i działania naprawcze

Securitas zwolnił 24 pracowników związanych z oszustwem. Podejrzenia padły również na pracowników Avarn Security i Sporveier, którzy mieli stosować podobne praktyki.

Ruter szybko poprawił błąd w aplikacji, eliminując możliwość dalszego oszukiwania.

Wpływ na klientów

Christiansen zapewnia, że incydent nie wpłynął na klientów. „Skanowania biletów były czysto proceduralne i nie wiązały się z dodatkowymi kosztami dla podróżnych” – powiedział dla VG.


Krytyka i odpowiedzialność

Radna Oslo ds. środowiska i transportu, Marit Vea, nie kryje oburzenia. W komentarzu dla VG podkreśliła, że:

„To wygląda na czyste i systematyczne oszustwo. Cieszę się, że Ruter podejmuje zdecydowane działania w tej sprawie.”


Problemy w systemie kontroli

Skandal ujawnił luki w umowach zawieranych przez Ruter z firmami zewnętrznymi.

  • Wymagania dla firm: Umowy określają minimalną liczbę kontroli biletów, które mają być przeprowadzone.
  • Luka w systemie: Pracownicy wykorzystywali nową technologię do fałszowania wyników bez fizycznego kontaktu z klientami.

Czy to się powtórzy?

Skandal wywołał pytania o przyszłość współpracy Ruter z firmami ochroniarskimi. Christiansen zaznacza, że:

„Firmy traktują sytuację poważnie, a nasze relacje pozostają dobre.”


Oszustwa związane z kontrolą biletów ujawniły poważne niedociągnięcia w systemie nadzoru nad firmami zewnętrznymi. Choć skandal nie wpłynął bezpośrednio na pasażerów, zmniejszona liczba kontroli podważyła zaufanie do systemu. Ruter zapewnia, że wprowadzone zmiany technologiczne uniemożliwią podobne działania w przyszłości.

Przeczytaj również