Szwedzki przewoźnik kolejowy SJ ogłosił zysk za czwarty kwartał 2024 roku w wysokości 146 milionów SEK oraz zysk operacyjny za cały rok w wysokości 659 milionów SEK. Oznacza to wzrost w porównaniu z rokiem 2023, w którym zysk wyniósł 534 miliony SEK.
Pomimo strat w pierwszym kwartale 2024 roku, firma odnotowała znaczny wzrost zysku w czwartym kwartale, o 47 procent w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim. W skali całego roku zysk wzrósł o 23 procent.
Na poprawę wyników wpłynęły m.in. stabilny ruch komercyjny oraz nowe umowy dotyczące przewozów zamówionych.
W grudniu 2024 roku SJ przejął odpowiedzialność za nocne pociągi na trasie Sztokholm-Umeå-Luleå/Narvik, a także utrzymał kontrakt na nocne pociągi relacji Sztokholm-Östersund-Duved do grudnia 2026 roku.
Dyrektor generalna SJ, Monika Lingegård, podkreśla, że sukces firmy to wynik zaangażowania wszystkich pracowników. Dodaje również, że dobra rentowność jest kluczowa dla realizacji szerokiego programu inwestycyjnego, w ramach którego SJ zainwestuje około 19 miliardów SEK w nowe pociągi ekspresowe i regionalne oraz modernizację istniejącego taboru do 2029 roku.
W związku z dużymi inwestycjami, zarząd SJ zaproponował, aby w 2024 roku nie wypłacać dywidendy właścicielom, czyli szwedzkim podatnikom.
W czwartym kwartale 2024 roku SJ odebrał pierwszy zmodernizowany pociąg piętrowy, który zostanie oddany do użytku w pierwszym kwartale 2025 roku. W sumie modernizację przejdzie 27 pociągów piętrowych, które otrzymają m.in. nowe fotele, łączność 5G oraz miejsce na rowery.
W 2024 roku SJ kontynuowała również prace rozwojowe, w tym dziesięciopunktowy program poprawy funkcjonowania kolei zimą.