Naukowcy z Uniwersytetu Technologicznego Chalmers w Göteborgu ogłosili przełomowy sukces w dziedzinie magazynowania energii, opracowując tzw. „rekordową baterię świata”. To innowacyjne rozwiązanie nie tylko przechowuje energię, ale pełni także funkcje konstrukcyjne, rewolucjonizując sposób, w jaki projektowane są urządzenia takie jak samochody, samoloty czy komputery.
Bateria, która działa jako konstrukcja nośna
Naukowcy stworzyli baterię, która pełni funkcję zarówno akumulatora, jak i elementu nośnego w konstrukcji. Dzięki zastosowaniu kompozytu włókna węglowego, bateria jest tak sztywna jak aluminium, a jednocześnie wystarczająco gęsta energetycznie, by mogła zostać wykorzystana w zastosowaniach komercyjnych. „Podobnie jak ludzki szkielet, bateria pełni kilka funkcji jednocześnie” – mówi Richa Chaudhary, badaczka z Chalmers, która była główną autorką artykułu naukowego opublikowanego w Advanced Materials.
Rewolucja w wydajności
Nowa bateria zmniejsza wagę urządzeń i zwiększa ich wydajność energetyczną. Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, jak włókno węglowe, bateria może zredukować wagę laptopa o połowę, sprawić, że telefon komórkowy będzie cieńszy niż karta kredytowa, a także wydłużyć zasięg samochodów elektrycznych o 70%. „Inwestowanie w lekkie i energooszczędne pojazdy jest kluczowe, jeśli myślimy o przyszłości” – zauważa Leif Asp, profesor w Uniwersytetu Technologicznego Chalmers.
Wielofunkcyjność na wyższym poziomie
Nowa bateria charakteryzuje się dwukrotnie lepszymi właściwościami wielofunkcyjnymi w porównaniu do swoich poprzedniczek. To bez wątpienia najlepsza bateria, jaką kiedykolwiek wyprodukowano na świecie. Choć technologia ta jeszcze nie trafiła na rynek masowy, jej potencjał jest ogromny. Przewidywania wskazują na możliwość stworzenia telefonów komórkowych o grubości karty kredytowej, laptopów ważących o połowę mniej niż obecnie, a także elektroniki do samochodów i samolotów zasilanych przez baterie strukturalne.
Innowacja w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym
Zainteresowanie nową baterią wykazują już przemysł motoryzacyjny i lotniczy, które dostrzegają ogromny potencjał w zastosowaniu tej technologii do produkcji lżejszych, bardziej energooszczędnych pojazdów. Kolejnym krokiem będzie rozwój technologii i jej wdrożenie na szeroką skalę. Choć przed naukowcami i inżynierami wciąż stoi wiele wyzwań, „rekordowa bateria” stanowi prawdziwy krok naprzód w dziedzinie przechowywania energii i projektowania nowoczesnych urządzeń.