Szok podatkowy czeka zarówno hybrydy plug-in, jak i samochody na paliwo E85 w 2025 roku. Jednocześnie właściciele kamperów mogą spodziewać się obniżenia podatków. Według rządu decyzje te zostały podjęte w celu ukierunkowania rynku samochodowego na bardziej przyjazne dla środowiska alternatywy.
Niespodziewany szok podatkowy dla hybryd plug-in
Hybrydy plug-in, które łączą silniki spalinowe z elektrycznymi, od dawna postrzegane są jako krok we właściwym kierunku w kierunku bardziej ekologicznej floty pojazdów. Korzystały one z niskich podatków, co przyczyniło się do ich popularności. Teraz jednak może się to zmienić. Nowe, bardziej realistyczne metody pomiaru emisji pokazują, że hybrydy plug-in nie są zasilane energią elektryczną w takim stopniu, jak wcześniej sądzono.
Wzrost podatków
Prowadzi to do wyższych emisji niż oczekiwano i istnieje ryzyko, że podatek wzrośnie o tysiące euro rocznie dla niektórych modeli. Krytycy twierdzą, że w ten sposób karani są ci właściciele samochodów, którzy faktycznie regularnie ładują swoje samochody i korzystają z energii elektrycznej wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.
Samochody na E85 tracą ulgę podatkową
Samochody, które mogą jeździć na E85, mieszance etanolu i benzyny, również zostaną dotknięte podwyżkami podatków. Wcześniej samochody te były zwolnione z systemu malus, który zwiększa podatek od pojazdów przez pierwsze trzy lata. Rząd twierdzi, że zostało to wykorzystane w przypadku dużych pickupów, takich jak Ram 1500 i Ford F150, których właściciele jeżdżą głównie na benzynie zamiast na E85.
Konsekwencje zmian
Od 1 lutego 2025 r. luka ta zostanie zlikwidowana. W przypadku niektórych modeli może to oznaczać wzrost podatku nawet o 30 000 koron szwedzkich rocznie. Decyzja o zniesieniu ulgi podatkowej dla samochodów napędzanych paliwem E85 wywołała debatę.
Ulga dla kamperów
Właściciele kamperów mogą jednak liczyć na obniżkę podatków. Podatek Malus, który do tej pory mocno uderzał w samochody kempingowe, zostanie zniesiony od 1 lutego 2025 roku. Rząd szacuje, że dla większości właścicieli kamperów będzie to oznaczać obniżenie podatku o 6 000-7 000 koron szwedzkich.