Najnowszy raport “Payments in the Nordics” przygotowany przez Svea Bank pokazuje, że coraz więcej mieszkańców Szwecji preferuje płatności przy kasach samoobsługowych w sklepach fizycznych. Według badań, niemal połowa konsumentów w Szwecji (49%) wyraża preferencję za używaniem metod “skanowania i płacenia”, wskazując na zmieniające się zachowania zakupowe i oczekiwania wobec handlu detalicznego.
Tendencja ta wskazuje na zmianę w kierunku większej autonomii konsumentów w procesie zakupowym oraz na zapotrzebowanie na bardziej efektywne i szybkie metody płatności. Jednakże, jak zauważa Svea Bank, wielu sprzedawców detalicznych nadal nie oferuje samo-skanowania jako opcji płatności, pomimo wyraźnego popytu ze strony konsumentów.
Magdalena Caesar, Business Area Manager ds. rozwiązań płatniczych w Svea Bank, podkreśla, że adaptacja do tych zmieniających się preferencji nie nadąża za tempem rosnącego zapotrzebowania. “Podczas gdy odsetek osób, które chcą płacić za pomocą samodzielnego skanowania podwoił się w ciągu jednego roku, sklepy nie dostosowały się w tym samym tempie,” mówi Caesar, wzywając sprzedawców do wprowadzenia tej metody płatności w celu zwiększenia satysfakcji klientów oraz zdobycia przewagi konkurencyjnej.
Zainteresowanie samoobsługą jest szczególnie wysokie wśród młodszych konsumentów. W grupie wiekowej 18-29 lat, co druga osoba preferuje samodzielne skanowanie w porównaniu do tradycyjnej kasy, co sugeruje, że przyszłość handlu detalicznego będzie coraz bardziej opierać się na technologiach samoobsługowych.
Systemy samoobsługowe często spotykają się z krytyką, sugerującą, że mogą one ograniczać poziom obsługi klienta w sklepach. Magdalena Caesar kontrargumentuje, podkreślając, że wdrożenie samoobsługi w rzeczywistości może zwiększyć ogólną satysfakcję klientów. “Personel został zwolniony, aby zapewnić spersonalizowaną obsługę podczas całej podróży zakupowej,” mówi, sugerując, że samoobsługa może przyczynić się do lepszej jakości obsługi.
Zmiana preferencji płatniczych wśród szwedzkich konsumentów wskazuje na potrzebę adaptacji ze strony sprzedawców detalicznych do rosnącego zapotrzebowania na bardziej efektywne i autonomiczne metody płatności. Wprowadzenie samo-skanowania i płacenia może nie tylko zwiększyć satysfakcję klientów, ale również przyczynić się do lepszego wykorzystania zasobów personelu w sklepach, oferując jednocześnie więcej zadowolonych klientów i potencjalne zyski na konkurencyjnym rynku.
- Jimmie Åkesson ostrzega przed przekroczeniem limitu wsparcia dla Ukrainy
- Skandal w szkole pod Sztokholmem – zamknięcie placówki z powodu poważnych niedociągnięć
- Zaufanie do szwedzkich sklepów spożywczych spada w obliczu wysokich cen
- Svea Bank ostrzega klientów przed oszustwami związanymi z BankID
- Jula wprowadza samodzielne skanowanie za pomocą aplikacji Swish