Za półtora roku w Szwecji zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące paliw, które mogą znacząco wpłynąć na budżet kierowców. Nowy system handlu emisjami, znany jako ETS 2, wprowadzony przez UE, rozszerza warunki handlu emisjami na paliwa do samochodów.
Szwedzki rząd i Szwedzka Partia Socjaldemokratyczna formalnie przyjęły dyrektywę UE w maju, co spowoduje podwyżki cen benzyny i oleju napędowego. Wstępne prognozy przewidują wzrost o 1,5 korony za litr, ale niemiecki instytut badawczy sugeruje, że wzrost może sięgnąć nawet 6 SEK za litr, co oznaczałoby czterokrotnie większy wzrost niż początkowo szacowano.
Organizacja branżowa Drivkraft Sverige apeluje do rządu o rekompensatę dla kierowców w związku z nadchodzącymi podwyżkami cen paliw.
“Nie można ich obniżyć bardziej. Rząd będzie musiał zrekompensować wyższe ceny benzyny i oleju napędowego w inny sposób,” powiedziała SvD Jessica Alenius, dyrektor generalna Drivkraft Sverige.
Według stron porozumienia Tidö, kierowcy powinni otrzymać rekompensatę. Proponowane opcje to niższe podatki od paliwa lub czerpanie z unijnego funduszu klimatyczno-społecznego. Jednak Szwecja jest już blisko minimalnego poziomu podatków paliwowych w UE, co oznacza, że rząd musi znaleźć alternatywne metody rekompensaty.
Powolna elektryfikacja przemysłu samochodowego powoduje zwiększoną potrzebę gromadzenia uprawnień do emisji, co przekłada się na wyższe ceny paliw dla klientów. Drivkraft Sverige oraz organizacja konsumencka Riksförbundet M Sverige sygnalizują, że kierowcy mogą spodziewać się szokowego wzrostu cen benzyny i oleju napędowego.
“Może to być zimny prysznic dla wyborców, którzy głosowali za tym, aby olej napędowy i benzyna stały się tańsze,” powiedziała Caroline Drabe, dyrektor generalna M Sweden.
Nowy system handlu uprawnieniami do emisji obejmuje opłaty doliczane do cen paliw dla kierowców, przewoźników oraz sektora budownictwa mieszkaniowego. Pieniądze z tego systemu trafią do większego funduszu klimatycznego UE.
Zarówno rząd, jak i Szwedzka Agencja Ochrony Środowiska potwierdziły ramy nowej zmiany. Od 1 stycznia 2025 r. emisje będą monitorowane i raportowane.
Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących paliw w ramach systemu ETS 2 może znacząco podnieść koszty benzyny i oleju napędowego w Szwecji. Rząd i organizacje branżowe muszą teraz znaleźć skuteczne metody rekompensaty dla kierowców, aby złagodzić finansowe skutki tych zmian. Sytuacja ta podkreśla potrzebę przyspieszenia procesów elektryfikacji oraz adaptacji do nowych regulacji klimatycznych.
- Zmiana pogody w Szwecji – nadciąga pierwszy śnieg
- Gospodarka Szwecji: Kluczowe ogłoszenia mogą wpłynąć na kurs korony szwedzkiej
- Krajowy tydzień kontroli prędkości na drogach w Szwecji
- Gotowość Szwecji na wypadek kryzysu zagrożona przez brak gotówki
- Szwedzi znów optymistyczni – koniec niepewności gospodarczej?