Stena Line podjęła decyzję o zmianie trasy swoich dwóch długich promów typu E-flex, które zostaną dostarczone w 2022 roku. Zamiast kursować między Nynäshamn a Ventspils na Łotwie, będą one kursować między Karlskroną a Gdynią.
Według Stena Line, szybszy niż oczekiwano wzrost zapotrzebowania na przewozy towarowe na południowym Bałtyku skłonił firmę do wprowadzenia swoich dwóch nowych 240-metrowych statków typu E-Flexer na trasę pomiędzy Karlskroną a Gdynią. Oba po dostarczeniu miały zostać rozmieszczone między Nynäshamn a Ventspils na Łotwie.
Pierwszy statek zacznie pływać na tej trasie w lipcu, a drugi w listopadzie. Plan zakładał przeniesienie niedawno rozbudowanych i zmodernizowanych promów ropax Stena Scandia i Stena Baltica na trasę między Karlskroną a Gdynią, ale teraz będą one nadal obsługiwać trasę między Nynäshamn a Ventspils.
“Elastyczność i rozwój wraz z naszymi klientami są kluczowe dla Stena Line, a dzięki statkom typu E-Flexer, które właśnie wdrażamy na trasie Karlskrona-Gdynia, chcemy zaoferować jak najbardziej elastyczną flotę, która spełni potrzeby naszych klientów” – poinformował Niclas Mårtensson, CEO Stena Line w komunikacie prasowym.
Firma żeglugowa nie ujawniła jeszcze nazw tych dwóch promów, które będą mogły pomieścić 1200 pasażerów i 3600 ton ładunku. Dwa nowe promy typu E-flex, które są obecnie budowane w stoczni CMI Jinling Shipyard w Weihai w Chinach, są o 26 metrów dłuższe od pierwotnego projektu o długości 214 metrów, dla którego Stena Line wcześniej odebrała dostawy trzech statków Stena Estrid, Stena Edda i Stena Embla dla obsługi Morza Irlandzkiego.
Według Stena Line, nowe promy E-flex są jednymi z najbardziej paliwooszczędnych na świecie, jeśli chodzi o ich wielkość, a jednocześnie oferują elastyczność, która pozwala im pływać na różnych trasach. Ponadto są one dostarczane w formie gotowej do przerobienia zarówno na hybrydowe zasilanie akumulatorowe, jak i na zasilanie metanolem lub skroplonym gazem ziemnym (LNG), po zainstalowaniu niezbędnej infrastruktury.