Dziś oficjalnie zaprezentowano projekt, który może stać się jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w historii Sztokholmu i całej Szwecji. Fiński przedsiębiorca Peter Vesterbacka – znany przede wszystkim jako twórca gry Angry Birds – przedstawił plan budowy nowoczesnej kolei dużych prędkości na filarach.
Pociągiem do Oslo w półtorej godziny
Projekt zakłada stworzenie superszybkiej trasy kolejowej łączącej Sztokholm z Oslo. Pociągi miałyby pokonywać dystans 460 kilometrów w zaledwie 90 minut. Inwestycja wzorowana jest na rozwiązaniach z Chin i miałaby być gotowa w ciągu ośmiu lat. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na 150 miliardów koron.
– Inwestorzy są bardzo zainteresowani. Szwecja jest gotowa na tego typu projekt – powiedział Vesterbacka w rozmowie z Dagens Nyheter.
Inwestycja z potencjałem zwrotu
Inżynier Kustaa Valtonen, partner Vesterbacki, szacuje, że przy założeniu dziesięciu milionów pasażerów rocznie inwestycja mogłaby się zwrócić w ciągu dwóch dekad.
Konkurencja: projekt Oslo-Sthlm 2.55
Fiński pomysł nie jest jedyną propozycją w tym obszarze. Od dłuższego czasu rozwijany jest projekt Oslo-Sthlm 2.55, realizowany przez szwedzką spółkę, której właścicielami są samorządy z regionów położonych wzdłuż planowanej trasy.
– To nie tylko projekt kolejowy, to strategiczna inwestycja łącząca dwa kraje. Potrzebujemy odwagi, współpracy i długoterminowej wizji – powiedział Jonas Karlsson, dyrektor generalny Oslo-Sthlm 2.55.
Koszt realizacji tego przedsięwzięcia szacuje się na 50–75 miliardów koron, czyli mniej niż w przypadku projektu Vesterbacki.
Rząd wspiera rozwój infrastruktury
Minister infrastruktury Andreas Carlson (KD) już wiosną pozytywnie odniósł się do potrzeby rozwoju połączeń w osi wschód–zachód.
– Takie inicjatywy są ważne także w kontekście członkostwa Szwecji w NATO i bezpieczeństwa w regionie – powiedział w rozmowie z SVT. Jednocześnie nie zadeklarował jednak konkretnych środków ani wsparcia dla któregoś z projektów.