Norweska kampania zwracająca uwagę na problem molestowania seksualnego i przemocy domowej ma już na koncie 5 milionów odsłon w Norwegii i Szwecji, a jej nowa anglojęzyczna wersja ma szansę dotrzeć do ojców na całym świecie.
Organizacja ‘Care Norway’ ma przesłanie do ojców na całym świecie: ochrona swoich córek to nie tylko obrona ich przed fizycznym niebezpieczeństwem, ale także zmiana swojego nastawienia w wychowywaniu synów.
Ta organizacja opublikowała w Internecie filmik o nazwie ‘Drogi tato’, który wywołał duże poruszenie w krajach nordyckich. W tym filmiku córka opowiada swojemu ojcu o wszystkich przypadkach molestowania i przemocy jakich doświadczyła od mężczyzn w swoim życiu.
„Muszę poprosić cię o przysługę. Ostrzegam: to dotyczy chłopców, ponieważ jak wiesz urodziłam się jako dziewczynka. Oznacz to, że gdy miałam 14 lat koledzy z klasy nazywali mnie dziwką, szmatą i na wiele innych podobnych sposobów. Oczywiście robili tak dla żartu, chłopcy tak mają. Więc się nie martw. Ja to rozumiem. Gdy miałam 16 lat i się upiłam tak, że nie mogłam stać, chłopcy wkładali mi ręce w majtki. Gdy mówiłam nie, oni po prostu się śmiali. To przecież bardzo śmieszne?”
Dalej opowiada ona jak została zgwałcona w wieku 21 lat przez przyjaciela rodziny, zanim poznała swojego ‘idealnego’ mężczyznę. Jednak wszystko szybko się popsuło i chłopak zaczął się na niej wyżywać zarówno słownie jak i fizycznie.
„Kochany tato, chcę cię poprosić o przysługę. Jedna rzecz zawsze prowadzi do drugiej. Dlaczego proszę przerwij tą sytuację zanim ona się zacznie. Nie pozwól, aby mój brat nazywał dziewczynki dziwkami, bo one nimi nie są.”
Organizacja ‘Care Norway’ ogłaszając start kampanii ‘Drogi tato’ (Kjærre pappa) oświadczyła, że chcą oni zwrócić uwagę na problem przemocy w domu i otoczeniu.
„Jedna na 5 córek w Norwegii jest ofiarą przemocy ze strony partnera. Córki w każdym wieku, we wszystkich krajach, niezależnie od swojej pozycji społecznej są narażone na takie sytuacje. Każdy może pomóc w walce z tym zjawiskiem, ojcowie mają dużą odpowiedzialność i największą szansę ochronić swoje córki przed przemocą,” czytamy w oświadczeniu organizacji.
Film ten wywołał bardzo duże poruszenie w Szwecji, jego szwedzka wersja została obejrzana ponad 5 milionów razy na Facebooku. Oryginalna norweska wersja została wyświetlona ponad 300,000 razy, a grupa twórców na nadzieję, że anglojęzyczna wersja opublikowana w czwartek odniesie podobny sukces.