Nowy system opłat parkingowych w Danii, polegający na automatycznym odczytywaniu tablic rejestracyjnych i elektronicznym wysyłaniu mandatów, budzi poważne wątpliwości prawne i jest ostro krytykowany przez FDM (Forenede Danske Motorejere – duńska organizacja zrzeszająca kierowców).
Na czym polega problem?
Coraz więcej prywatnych parkingów w Danii wprowadza system, w którym kamery rejestrują tablice rejestracyjne pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających. Jeśli kierowca nie zapłaci za parking lub naruszy inne przepisy, nie otrzymuje mandatu za wycieraczką, ale elektroniczne powiadomienie, często z kilkudniowym opóźnieniem. To uniemożliwia kierowcy zorientowanie się na miejscu, czy popełnił błąd, i utrudnia udowodnienie swojej niewinności.
FDM: „Niewidzialne” mandaty są niezgodne z prawem
FDM uważa, że takie „niewidzialne” mandaty naruszają przepisy dotyczące opłat kontrolnych na prywatnych parkingach. „Od samego początku FDM była pewna, że przepisy nie pozwalają firmom parkingowym po prostu wysyłać opłaty parkingowej pocztą, ponieważ zdecydowały się one zrezygnować z obsługi parkingowej. Zasady są dość jasne: opłata musi być umieszczona na przedniej szybie lub wręczona kierowcy. W opinii FDM model firm parkingowych, w którym rejestracja przy wjeździe i wyjeździe jest wykorzystywana do wysyłania opłaty parkingowej zamiast umieszczania jej na samochodzie, przynosi korzyści tylko firmom parkingowym i ich zarobkom,” informuje Dennis Lange, główny konsultant w FDM.
Problemy z „niewidzialnymi” mandatami:
- Brak możliwości reakcji na miejscu: Kierowca nie ma możliwości sprawdzenia na miejscu, czy popełnił błąd i czy mandat jest zasadny.
- Utrudnione gromadzenie dowodów: Kierowca nie może zrobić zdjęć dokumentujących sytuację (np. oznakowania parkingu) w momencie wystawienia mandatu, ponieważ dowiaduje się o nim z opóźnieniem.
- Ryzyko pomyłki: Mandat jest wysyłany do zarejestrowanego właściciela/użytkownika pojazdu, który niekoniecznie był kierowcą w momencie naruszenia przepisów.
Rzecznik Konsumentów i Ministerstwo Transportu po stronie FDM
Stanowisko FDM podzielają Rzecznik Konsumentów (Forbrugerombudsmanden) i Ministerstwo Transportu. W lipcu 2024 roku Rzecznik Konsumentów wyjaśnił firmom parkingowym, że opłaty parkingowe muszą być umieszczane na przedniej szybie lub fizycznie przekazywane kierowcy. W marcu 2025 Rada ds. Skarg Parkingowych (P-klagenævnet – organ rozpatrujący skargi dotyczące opłat parkingowych na parkingach prywatnych) została zaproszona na spotkanie informacyjne w Ministerstwie Transportu.
„Cieszymy się, że rzecznik konsumentów i minister transportu odczytali rozporządzenie wykonawcze w taki sam sposób jak FDM. Istnieje potrzeba wyjaśnienia i mamy nadzieję, że w przyszłości nie będzie wątpliwości co do tego, jak należy rozumieć przepisy,” mówi Dennis Lange.