SkandynawiainfoSkandynawiainfoSkandynawiainfo
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
      • Imigracja w Szwecji
      • Przestępczość
      • Praca w Szwecji
      • Nieruchomości w Szwecji
      • Podatki w Szwecji
      • Emerytura w Szwecji
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Reading: „Niewidzialne” mandaty za parkowanie w Danii: FDM i Rzecznik Konsumentów krytykują system, ministerstwo reaguje
Udostępnij
Notification Show More
Font ResizerAa
SkandynawiainfoSkandynawiainfo
Font ResizerAa
  • Strona główna
  • Wiadomości
  • O nas
Szukaj
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Have an existing account? Sign In
Obserwuj nas
  • Advertise
© 2025 Skandynawiainfo.pl Zdjęcia dostarcza Depositphotos
Skandynawiainfo > Blog > Wiadomości > Dania > „Niewidzialne” mandaty za parkowanie w Danii: FDM i Rzecznik Konsumentów krytykują system, ministerstwo reaguje
DaniaWiadomości

„Niewidzialne” mandaty za parkowanie w Danii: FDM i Rzecznik Konsumentów krytykują system, ministerstwo reaguje

FDM i Rzecznik Konsumentów w Danii krytykują "niewidzialne" mandaty za parkowanie, wysyłane elektronicznie z opóźnieniem. Ministerstwo Transportu reaguje.

2025/03/16
3 miesiące temu
Udostępnij

Nowy system opłat parkingowych w Danii, polegający na automatycznym odczytywaniu tablic rejestracyjnych i elektronicznym wysyłaniu mandatów, budzi poważne wątpliwości prawne i jest ostro krytykowany przez FDM (Forenede Danske Motorejere – duńska organizacja zrzeszająca kierowców).

Na czym polega problem?

Coraz więcej prywatnych parkingów w Danii wprowadza system, w którym kamery rejestrują tablice rejestracyjne pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających. Jeśli kierowca nie zapłaci za parking lub naruszy inne przepisy, nie otrzymuje mandatu za wycieraczką, ale elektroniczne powiadomienie, często z kilkudniowym opóźnieniem. To uniemożliwia kierowcy zorientowanie się na miejscu, czy popełnił błąd, i utrudnia udowodnienie swojej niewinności.

FDM: „Niewidzialne” mandaty są niezgodne z prawem

- Reklama-

FDM uważa, że takie „niewidzialne” mandaty naruszają przepisy dotyczące opłat kontrolnych na prywatnych parkingach. „Od samego początku FDM była pewna, że przepisy nie pozwalają firmom parkingowym po prostu wysyłać opłaty parkingowej pocztą, ponieważ zdecydowały się one zrezygnować z obsługi parkingowej. Zasady są dość jasne: opłata musi być umieszczona na przedniej szybie lub wręczona kierowcy. W opinii FDM model firm parkingowych, w którym rejestracja przy wjeździe i wyjeździe jest wykorzystywana do wysyłania opłaty parkingowej zamiast umieszczania jej na samochodzie, przynosi korzyści tylko firmom parkingowym i ich zarobkom,” informuje Dennis Lange, główny konsultant w FDM.

Problemy z „niewidzialnymi” mandatami:

  • Brak możliwości reakcji na miejscu: Kierowca nie ma możliwości sprawdzenia na miejscu, czy popełnił błąd i czy mandat jest zasadny.
  • Utrudnione gromadzenie dowodów: Kierowca nie może zrobić zdjęć dokumentujących sytuację (np. oznakowania parkingu) w momencie wystawienia mandatu, ponieważ dowiaduje się o nim z opóźnieniem.
  • Ryzyko pomyłki: Mandat jest wysyłany do zarejestrowanego właściciela/użytkownika pojazdu, który niekoniecznie był kierowcą w momencie naruszenia przepisów.

Rzecznik Konsumentów i Ministerstwo Transportu po stronie FDM

Stanowisko FDM podzielają Rzecznik Konsumentów (Forbrugerombudsmanden) i Ministerstwo Transportu. W lipcu 2024 roku Rzecznik Konsumentów wyjaśnił firmom parkingowym, że opłaty parkingowe muszą być umieszczane na przedniej szybie lub fizycznie przekazywane kierowcy. W marcu 2025 Rada ds. Skarg Parkingowych (P-klagenævnet – organ rozpatrujący skargi dotyczące opłat parkingowych na parkingach prywatnych) została zaproszona na spotkanie informacyjne w Ministerstwie Transportu.

„Cieszymy się, że rzecznik konsumentów i minister transportu odczytali rozporządzenie wykonawcze w taki sam sposób jak FDM. Istnieje potrzeba wyjaśnienia i mamy nadzieję, że w przyszłości nie będzie wątpliwości co do tego, jak należy rozumieć przepisy,” mówi Dennis Lange.

- Reklama-

– Reklama –



Tagi:automatyczne naliczanie opłatDaniaDania informacjeDania wiadomościFDMmandatyMedia polonijneMedia SkandynawiaMinisterstwo Transportuochrona konsumentówopłaty parkingoweP-klagenævnetparkingprawoRada ds. Skarg ParkingowychRzecznik KonsumentówSkandynawiaSkandynawia wiadomościtablice rejestracyjne
Poprzedni artykuł Dania dozbraja się: Miliardy na obronę powietrzną w obliczu zagrożenia ze strony Rosji i niepewności co do USA
Następny artykuł Puste witryny w duńskich miastach: Co piąty sklep zamknięty od 2012 roku. E-commerce i pandemia przyspieszają trend

Może Ciebie zainteresuje

Młodzi pracownicy stawiają ultimatum: elastyczność albo odejście z pracy

2 dni temu

UE rozważa obowiązkowe coroczne przeglądy dla starszych aut – rośnie opór

3 dni temu

Ponad 90 tysięcy starszych osób w Danii bez potrzebnej opieki

4 dni temu

Macron odwiedzi Grenlandię. Towarzyszyć mu będą premierzy Danii i Grenlandii

4 dni temu
©All Rights Reserved.
Witaj z powrotem!

Zaloguj się na swoje konto

Nazwa użytkownika lub adres e-mail
Hasło

Nie pamiętasz hasła?