Home WiadomościSzwecjaSztokholm Kto przejmie obsługę pociągów podmiejskich w Sztokholmie po 2026 roku?

Kto przejmie obsługę pociągów podmiejskich w Sztokholmie po 2026 roku?

SJ wycofuje się z przetargu na obsługę pociągów podmiejskich w Sztokholmie. Czy SL znajdzie operatora na wymaganych warunkach?

Niepewność wokół przyszłości obsługi pociągów podmiejskich w Sztokholmie rośnie. SJ, obecny operator, ogłosił, że nie złoży oferty w przetargu na zarządzanie usługami od marca 2026 roku. Decyzja SJ wskazuje na poważne obawy dotyczące ryzyka finansowego i operacyjnego, które zostały przeniesione na przyszłego operatora.


SJ wycofuje się z przetargu

Jak informuje Arbetsvärlden, SJ podjęło decyzję o wycofaniu się z przetargu po analizie dokumentacji przetargowej.
Do operatora należy zarządzanie praktycznie wszystkimi ryzykami i kosztami, co sprawia, że prowadzenie działalności na takich warunkach jest zbyt ryzykowne – wyjaśniła Monica Lingegård, prezes SJ AB.


Problemy z poprzednimi operatorami

SJ przejęło obsługę pociągów podmiejskich w Sztokholmie w 2022 roku, po tym jak region zdecydował się rozwiązać umowę z poprzednim operatorem, MTR, z siedzibą w Hongkongu. MTR przez lata notowało ogromne straty na tej usłudze, co doprowadziło do rozwiązania kontraktu.

Dla SJ, obecne warunki kontraktu również wydają się nie do przyjęcia. Według Lingegård, utrzymanie rentowności przy takich założeniach jest mało prawdopodobne.


Obawy związków zawodowych

Związek zawodowy Seko Lok wyraził poważne obawy dotyczące przyszłości zarządzania pociągami podmiejskimi.
Jeśli SJ uważa, że warunki są zbyt niepewne, to martwimy się, kto zgodzi się działać na takich zasadach – powiedziała Melissa Svenhard, przewodnicząca Seko Lok, w rozmowie z Arbetsvärlden.


Co dalej z pociągami podmiejskimi?

Przyszłość obsługi pociągów podmiejskich w Sztokholmie pozostaje niepewna. SL (Storstockholms Lokaltrafik), odpowiedzialny za organizację transportu publicznego, musi znaleźć operatora, który podejmie się tego zadania na wymaganych warunkach. Jednak brak zainteresowania ze strony SJ oraz wcześniejsze problemy z MTR sugerują, że zarządzanie tą usługą może wymagać istotnych zmian w strukturze kontraktu.

Przeczytaj również