Duńska pogłębiarka Karin Hoej zderzyła się na Morzu Bałtyckim z brytyjskim statkiem towarowym Scot Carrier. Jeden członek załogi Karin Hoej jest zaginiony, a ciało drugiego znaleziono w morzu.
Szwedzka straż przybrzeżna wszczęła dochodzenie w sprawie rażącego zaniedbania po tym, jak statek towarowy pod brytyjską banderą zmienił kurs i zderzył się z mniejszą duńską pogłębiarką. Przeprowadzono testy na trzeźwość załogi z brytyjskiego statku W trakcie tych dochodzeń aresztowano dwie osoby, 30-letniego Brytyjczyka i 55-letniego Chorwata.
“Przetestowaliśmy całą załogę, osiem osób. Kilku z nich miało ponad 0,5 promila alkoholu, co oznacza, że jest to jazda pod wpływem alkoholu” – powiedział Henrik Lindahl, szef dochodzenia w Straży Przybrzeżnej.
Prokurator Straży Przybrzeżnej Jonatan Tholin powiedział, że wszczęto wstępne dochodzenie w sprawie kolizji między statkiem Scot Carrier a Karin Hoej, który obrócił się do góry dnem.
Dwóch członków załogi 55-metrowego duńskiego statku zostało wyrzuconych za burtę podczas kolizji z 90-metrowym Scot Carrierem. Jedno ciało zostało już odnalezione.
Brytyjski statek był w drodze z łotewskiego portu Salagriva do Montrose w Szkocji z ładunkiem drewna, kiedy uderzył w duński statek, który był w drodze z Södertälje w Szwecji do Nykøbing Falster w Danii.
Informacje z pokładowego systemu automatycznej identyfikacji (AIS) udostępnione w mediach społecznościowych zdawały się sugerować, że przed kolizją szkocki przewoźnik nagle skręcił na prawą burtę i zrównał się z Karin Hoej.
Karin Hoej został odholowany do szwedzkiego portu w Ystad, podczas gdy helikoptery i statki kontynuują poszukiwania zaginionego członka załogi. Szwedzka Administracja Morska stwierdziła, że dokładna przyczyna kolizji nie jest jeszcze znana i podkreśliła, że w tym czasie w okolicy była mgła i widoczność była słaba.
Kolizja miała miejsce we wczesnych godzinach poniedziałkowych między Ystad a duńską wyspą Bornholm.
Szwedzka telewizja TV4 podała informację o wycieku ropy, ale szwedzka straż przybrzeżna poinformowała, że zanieczyszczenie było niewielkie i podjęła działania “aby zapobiec przedostaniu się ropy lub innych szkodliwych substancji do morza”.
Kanał żeglugowy między Ystad a Bornholmem jest ruchliwym szlakiem morskim, którym pływają statki ze wschodniej Szwecji, Finlandii, Rosji, Polski, Niemiec i krajów bałtyckich do Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii i dalej. Nie było jeszcze żadnego komentarza od właścicieli Scot Carrier, Scotline.
Scot Carrier został zbudowany w 2018 roku i spędza większość swojego czasu przywożąc miękkie drewno z portów bałtyckich do Wielkiej Brytanii.
- Szwedzi przedłużają lato i masowo wyjeżdżają za granicę późnym latem i jesienią
- Odwrócenie fali przestępczości w Szwecji zajmie co najmniej dekadę, twierdzi minister sprawiedliwości
- Szwedzka Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega przed nową decyzją: „30 procent do komornika”
- Kolejny alarm dronowy na lotnisku Arlanda – trzeci dzień z rzędu
- Trzy branże w Szwecji, które tej jesieni wołają o pracowników