W Sztokholmie trwają prace nad innowacyjnym rozwiązaniem dla miejskiego transportu publicznego – elektrycznymi promami. Badanie, prowadzone przez VTI (Szwedzki Narodowy Instytut Badawczy Dróg i Transportu), ma na celu ocenę ich efektywności i opłacalności jako nowego środka komunikacji w stolicy.
Badanie potencjału promów elektrycznych
VTI, jako uznany na świecie instytut badawczy, analizuje, czy elektryczne promy mogą realnie wpłynąć na poprawę funkcjonowania transportu miejskiego. W centrum uwagi znajduje się ich potencjał w skracaniu czasu podróży, redukcji emisji dwutlenku węgla oraz odciążeniu innych środków transportu.
Według wstępnych analiz, promy elektryczne zużywają 80% mniej energii niż tradycyjne statki. Technologia wodolotów opracowana przez firmę Candela Technology, obecnie testowana w Sztokholmie, pokazuje ogromne możliwości zmniejszenia śladu węglowego.
Symulacje i współpraca
Projekt realizowany jest we współpracy z firmami Candela Technology oraz Cstrider, a badania obejmują zarówno fizyczne testy, jak i symulacje komputerowe.
Symulacje mają na celu analizę ruchu wodnego na istniejących oraz potencjalnych trasach, takich jak połączenie między Ekerö a centrum miasta. Kluczowe pytania to:
- Jak elektryczne promy wpłyną na czas podróży?
- Które grupy podróżnych odczują największe korzyści?
Badanie dostarczy także danych do analizy społeczno-ekonomicznej, aby ocenić, czy wdrożenie elektrycznych promów jest opłacalne z punktu widzenia kosztów i korzyści społecznych.
Zalety i wyzwania
Transport wodny ma wiele zalet:
- Naturalna infrastruktura, jak woda, jest już dostępna.
- Podróże są często krótsze niż lądowe.
Jednak wyzwania pozostają znaczące. Poza godzinami szczytu większe promy mogą być niewykorzystane, a tradycyjne paliwa powodują wysokie emisje. Dodatkowo ograniczona przestrzeń wzdłuż brzegów utrudnia budowę nowych przystani.
– „To dziwne, że w mieście z tak dużą ilością wody, jak Sztokholm, transport wodny nie jest bardziej rozwinięty. Jednak musimy uważać, aby wdrożenie promów nie okazało się droższe, mniej ekologiczne i trudne w utrzymaniu” – mówi Henrik Sjöstrand, kierownik projektu w VTI.
Elektryczne promy w Sztokholmie – przyszłość?
Projekt „Vattenkoll”, finansowany przez Szwedzką Administrację Transportu, to pierwszy krok w kierunku rewolucji w miejskim transporcie. W przypadku pozytywnych wyników badań, w przyszłości możliwe są większe testy pilotażowe, które pokażą, czy elektryczne promy staną się stałym elementem transportu w Sztokholmie.
Jeśli technologia okaże się sukcesem, Sztokholm może stać się pionierem ekologicznego transportu wodnego, z korzyścią dla mieszkańców i środowiska.
- Spadek dostępności lotów w Szwecji: Utrudnienia dla regionalnych lotnisk
- Lotnisko Bromma – nierentowność i ukrywane koszty
- Szwedzkie obywatelstwo – nowe, bardziej rygorystyczne zasady od 2026 roku
- Sektor nieruchomości w Szwecji w kryzysie: konieczna strukturalna zmiana
- NATO wzmacnia obronę Morza Bałtyckiego nową operacją „Baltic Sentry”