Według nowych badań przeprowadzonych w norweskich przedszkolach, sytuacja w nich, jest gorsza, niż wszyscy sądzili, brakuje zabawek, są uchybienia w zachowaniu czystości oraz słabo prowadzone są zajęcia rozwijające mowę.
„Opieka nad dziećmi do trzeciego roku życia jest w znacznie gorszym stanie niż wcześniej sądziliśmy,” powiedziała Ellen Os, profesor z Uniwersytetu Oslo i Akerhus.
Używając międzynarodowych standardów badań, dokonała ona, razem ze swoim zespołem, oceny 206 przedszkoli w całej Norwegii i porównała swoje wyniki z tymi z innych krajów.
Według badania, norweskie przedszkola plasują się w połowie stawki i wykazują duże braki w mówieniu przez wychowawców do dzieci.
„Rozmowy dotyczą głównie spraw koniecznych,” powiedziała Os. „Dzieci w tej grupie wiekowej mówią mało i istnieje niebezpieczeństwo, że pozostaną zbyt ciche.”
Dodała ona, że chociaż dzieci w tym wieku mało mówią, to jednak powinny dużo się przysłuchiwać rozmowom, gdyż pozwala to im rozwijać swoje umiejętności językowe.
„Rozmowy są niezbędne do powiększania swoich zdolności socjalnych. Ważne jest, aby dzieci komunikowały się między sobą, były częścią grupy i słuchały się nawzajem.”
Powiedziała ona także, że wiele przedszkoli w Norwegii ma za mało zabawek, lub za mało pozwala z nich korzystać dzieciom.
„Możemy powiedzieć, że temat wyposażenia przedszkoli jest tematem ciągle powracającym. Wygląda na to, że wiele przedszkoli przykłada do niego zbyt małą wagę.”
Według Os, zabawki są niezbędne, aby inspirować dzieci do zabawy.
Ostatnią poruszoną sprawa jest to, że tylko 7 procent przedszkoli w Norwegii spełniło wszystkie wymaganie dotyczące higieny w placówce, a niektóre miały problemy z tak podstawowymi sprawami jak mycie rąk.
Wyniki badań zostaną omówione na specjalnej konferencji, która odbędzie się w Oslo.
Torbjørn Røe Isaksen, norweski minister edukacji oświadczył, że raport ten dowodzi, że norweski system opieki nad dziećmi wymaga reformy.
„W norweskich przedszkolach dzieje się bardzo dużo dobrych rzeczy, jednak raport pokazuje, że jest jeszcze wiele do zrobienia,” powiedział minister. „Dobrze, że dzieci znajdują tam właściwą opiekę, ale przedszkole powinno realizować więcej zadań. Musimy skupić się na poprawieniu jakości i zwiększeniu ilości przedszkoli.”