Bezpieczeństwo kierowców autobusów w Norwegii – alarmujące dane z nowego badania

Nowy raport YTF ujawnia, że większość kierowców autobusów w Norwegii czuje się zagrożona w pracy. Związek apeluje o pilne zmiany w przepisach bezpieczeństwa.

Ponad połowa kierowców boi się o życie w pracy

Bezpieczeństwo kierowców autobusów w Norwegii jest poważnie zagrożone. Związek Zawodowy Kierowców Transportu Publicznego (YTF) opublikował raport, z którego wynika, że aż 61,8% kierowców autobusów uważa środki bezpieczeństwa za niewystarczające. W badaniu wzięło udział ponad 2000 pracowników branży transportowej.

Tylko 30% ankietowanych czuje się bezpiecznie za kierownicą. To niepokojący sygnał dla branży i władz.

- Reklama -

Wypadki śmiertelne i brak zabezpieczeń

W ciągu ostatniej dekady w Norwegii zginęło co najmniej 10 kierowców autobusów. Wielu innych odniosło poważne obrażenia. Tragedia w Fredrikstad w 2022 roku, gdzie doszło do czołowego zderzenia dwóch autobusów, jest przykładem, gdzie lepsze zabezpieczenia mogły uratować życie.

Obecne normy bezpieczeństwa dla autobusów są znacznie mniej rygorystyczne niż dla samochodów osobowych i ciężarowych. Miejsce kierowcy chroni często jedynie cienka belka metalowa, plastik i szkło.

Kategoria pojazduWymogi bezpieczeństwaPoziom ochrony kierowcy
Samochody osoboweWysokieBardzo dobre
CiężarówkiWysokieBardzo dobre
AutobusyNiskieNiewystarczające

Konstrukcja autobusów zwiększa ryzyko

Nowoczesne autobusy projektuje się z myślą o jak największej liczbie pasażerów. W efekcie kierowcy siedzą nisko, w lewym narożniku pojazdu – dokładnie tam, gdzie ryzyko czołowego zderzenia jest najwyższe.

- Reklama -

YTF zwraca uwagę, że oszczędności i maksymalizacja pojemności odbywają się kosztem życia kierowców.

Nowe przepisy to za mało

Od października 2023 r. obowiązuje przepis nakładający obowiązek montowania belek bezpieczeństwa przed stanowiskiem kierowcy w nowych autobusach. Jednak według YTF to zbyt mały krok.

- Reklama -

– Potrzebujemy kompleksowego podejścia. Kierowcy muszą być chronieni równie dobrze jak pasażerowie – mówi Jim Klungnes, przewodniczący YTF.

Apel o zdecydowane działania

Związek zawodowy domaga się:

  • Wzmocnienia konstrukcji całego miejsca kierowcy
  • Wprowadzenia surowszych norm bezpieczeństwa dla autobusów
  • Rewizji projektów nowych modeli autobusów
  • Wyrównania standardów ochrony kierowców i pasażerów

YTF podkreśla, że dalsza zwłoka naraża życie kierowców każdego dnia.

Udostępnij