Ponad połowa kierowców boi się o życie w pracy
Bezpieczeństwo kierowców autobusów w Norwegii jest poważnie zagrożone. Związek Zawodowy Kierowców Transportu Publicznego (YTF) opublikował raport, z którego wynika, że aż 61,8% kierowców autobusów uważa środki bezpieczeństwa za niewystarczające. W badaniu wzięło udział ponad 2000 pracowników branży transportowej.
Tylko 30% ankietowanych czuje się bezpiecznie za kierownicą. To niepokojący sygnał dla branży i władz.
Wypadki śmiertelne i brak zabezpieczeń
W ciągu ostatniej dekady w Norwegii zginęło co najmniej 10 kierowców autobusów. Wielu innych odniosło poważne obrażenia. Tragedia w Fredrikstad w 2022 roku, gdzie doszło do czołowego zderzenia dwóch autobusów, jest przykładem, gdzie lepsze zabezpieczenia mogły uratować życie.
Obecne normy bezpieczeństwa dla autobusów są znacznie mniej rygorystyczne niż dla samochodów osobowych i ciężarowych. Miejsce kierowcy chroni często jedynie cienka belka metalowa, plastik i szkło.
| Kategoria pojazdu | Wymogi bezpieczeństwa | Poziom ochrony kierowcy |
|---|---|---|
| Samochody osobowe | Wysokie | Bardzo dobre |
| Ciężarówki | Wysokie | Bardzo dobre |
| Autobusy | Niskie | Niewystarczające |
Konstrukcja autobusów zwiększa ryzyko
Nowoczesne autobusy projektuje się z myślą o jak największej liczbie pasażerów. W efekcie kierowcy siedzą nisko, w lewym narożniku pojazdu – dokładnie tam, gdzie ryzyko czołowego zderzenia jest najwyższe.
YTF zwraca uwagę, że oszczędności i maksymalizacja pojemności odbywają się kosztem życia kierowców.
Nowe przepisy to za mało
Od października 2023 r. obowiązuje przepis nakładający obowiązek montowania belek bezpieczeństwa przed stanowiskiem kierowcy w nowych autobusach. Jednak według YTF to zbyt mały krok.
– Potrzebujemy kompleksowego podejścia. Kierowcy muszą być chronieni równie dobrze jak pasażerowie – mówi Jim Klungnes, przewodniczący YTF.
Apel o zdecydowane działania
Związek zawodowy domaga się:
- Wzmocnienia konstrukcji całego miejsca kierowcy
- Wprowadzenia surowszych norm bezpieczeństwa dla autobusów
- Rewizji projektów nowych modeli autobusów
- Wyrównania standardów ochrony kierowców i pasażerów
YTF podkreśla, że dalsza zwłoka naraża życie kierowców każdego dnia.
