47% Szwedów w wieku od 18 do 39 lat przeszło przez “cyfrowy detoks”.

Przeciętny Szwed korzysta ze swojego smartfona przez minimum trzy godziny każdego dnia.

Coraz więcej młodych ludzi wchodzi jednak w uzależnienie od telefonu i używa go znacznie częściej. Młodzi ludzie są niekiedy zdania, że wieczór spędzony przed wyświetlaczem swojej komórki nie jest niczym złym.

- Reklama -

Według statystyk i badań istnieją Szwedzi, którzy w całym swoim życiu spędza w sumie 12 lat na przeglądaniu smartfona.

Coraz popularniejszy staje się tzw. cyfrowy detoks, polegający na odcinaniu się od internetu. W ubiegłym roku w grupie wiekowej 18-39 lat takiej formy “terapii” spróbowało aż 47% respondentów.

Przebadane osoby przyjmowały różne strategie: niektórzy najpierw usunęli najbardziej uzależniające aplikacje mobilne, inni zaś od razu “wskoczyli na głęboką wodę” i – poza wykonywaniem połączeń – całkowicie przestali używać telefonu.

- Reklama -

Organizacja Telenor Sverige przeprowadziła ankietę, która przyniosła ciekawe odpowiedzi. Znakomita większość Szwedów nie wyobraża sobie życia bez telefonu, tabletu czy komputera – są to urządzenia, które mają “ulepszać życie towarzyskie”. Tylko 22% badanych przyznaje, że spędza ze swoim smartfonem zbyt wiele czasu.

Ponad jedna piąta respondentów twierdzi, że smartfony odwracają uwagę człowieka od “ważniejszych spraw”.

- Reklama -

“Świat cyfrowy jest czymś zupełnie innym niż nasze życie lub – jeśli wolicie – tak zwany ‘real’. To dwie odrębne i niepodobne do siebie strefy”, zaznacza Elza Dunkels, wykładająca kulturę internetu na Uniwersytecie w Umeå.

“Trzy godziny z telefonem w garści to w skali dnia mnóstwo czasu. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że żyjemy w świecie zdigitalizowanym i podczas tych trzech godzin możemy wykonać czynności, które kiedyś można było realizować tylko w świecie ‘rzeczywistym’. Mówię tu m.in. o płatnościach online czy rozmowie z bliskimi, mieszkającymi daleko od nas.”

Z badania wynika, że smartfon może okazać się narzędziem pomocnym także w życiu dzieci i młodzieży, ale nad prawidłowym korzystaniem z internetu powinna czuwać osoba dorosła.

“Młodym potrzebne są rozmowy na temat świata online i korzystania ze smartfonów. Nie mogą one jednak być przesadnie moralizujące, nie powinny opierać się na starych modelach socjalizacji, bo przyniesie to niezamierzone efekty”, tłumaczy Dunkels.

“Dzieci o dodatkowych potrzebach edukacyjnych mogą uczyć się także za pośrednictwem tabletu lub komputera. A te, które odczuwają lęk społeczny i być może nie mają żadnych przyjaciół w świecie ‘rzeczywistym’, mogą poszukać znajomych w wieku rówieśniczym online.”

Udostępnij