Rośnie liczba skarg kierowanych do Szwedzkiego Urzędu Poczty i Telekomunikacji (PTS). Wiele osób jest zaniepokojonych tym, jak ich dane są udostępniane i wykorzystywane przez firmy telekomunikacyjne.
W ubiegłym roku liczba skarg telefonicznych i internetowych do Urzędu wzrosła o 39% w porównaniu z rokiem 2021. Oznacza to wzrost z nieco ponad 2 600 spraw do prawie 3 700. Większość skarg, 35%, dotyczyła dostępu do telefonii i internetu, a także przerw w działaniu, zasięgu sieci komórkowych i zakłóceń.
Jeden z obszarów, w którym skargi gwałtownie wzrosły w 2022 roku, dotyczy sposobu przechowywania i przetwarzania danych użytkowników przez strony internetowe i serwisy. Ta kategoria stanowi 29% wszystkich skarg w 2022 roku, w porównaniu z 7% w 2021 roku.
Wiele z tych spraw dotyczy dostawcy usług internetowych Bahnhof. W styczniu ubiegłego roku PTS zdecydował, że Bahnhof ma obowiązek udostępnić dane policji i innym organom ścigania, jeśli istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa. W 2022 roku PTS otrzymał 926 spraw dotyczących firmy Bahnhof, w porównaniu z zaledwie 18 sprawami w 2021 roku. Najwięcej, bo 864 sprawy, wpłynęło w lutym.
Osoby, które się z nami skontaktowały, były w dużej mierze zaniepokojone tym, jak ich dane będą przetwarzane w przypadku takiej wymiany informacji.