Szwedzki gigant odzieżowy firma Hennes and Mauritz (H&M) ogłosił we wtorek, że jego roczny zysk spadł w roku finansowym 2015/16 o miliony dolarów.
H&M wyjaśnił, że roczny zysk obniżył się o 11 procent z powodu rosnących cen surowców, co zostało spowodowane wzrostem wartości dolara.
Grupa H&M, która otworzyła w tym roku finansowym(do końca listopada) 427 nowych sklepów, oświadczyła, że zysk spadł do 18.636 miliarda koron.
Spadek zysku o prawie 2 miliardy koron jest częściowo rezultatem „większych obniżek cen” po zimnej wiośnie w Europie.
„Dla rynku odzieżowego rok 2016 był wyzwaniem, wiele zewnętrznych czynników miało negatywny wpływ na rynek, łącznie ze zjawiskami geopolitycznymi,” powiedział CEO grupy Karl-Johan Persson.
„Było to szczególnie widoczne we Francji, Niemczech, Szwajcarii oraz we Włoszech, a także w USA i Chinach,” dodał.
W obecnym roku grupa planuje otworzyć 430 nowych sklepów i wejść na pięć nowych rynków w Kazachstanie, Kolumbii, Islandii, Wietnamie oraz Gruzji.
Mierząc w lokalnych walutach sprzedaż grupy wzrosła o 7 % do 223 miliardów koron w roku 2015/16.
W roku 2016/17 H&M planuje zwiększyć sprzedaż sklepów fizycznych i internetowych o 10 do 15 procent.
Na sztokholmskiej giełdzie papierów wartościowych kurs akcji grupy wzrósł prawie o 5 procent, czyli znacznie powyżej poziomu wzrostu całego rynku, który wyniósł 0.8 procenta.
Odzieżowy gigant zatrudnia na całym świecie 114,586 pracowników, w Szwecji jest to prawie 9,000 osób.