Szwedzki Urząd Skarbowy (Skatteverket) znajduje się pod silnym ostrzałem z powodu długiego czasu rozpatrywania wniosków oraz długich kolejek telefonicznych, które frustrują obywateli. Rzecznik Praw Obywatelskich (JO) wezwał do rewizji procedur, a krytyka płynie z różnych stron, w tym od anonimowego miliardera, który skarży się na nieodpowiednie traktowanie spraw podatkowych.
Anonimowy miliarder wyraża frustrację
Jak informuje gazeta Dagens industri (Di), znany przedsiębiorca i miliarder skrytykował Szwedzki Urząd Skarbowy za niewłaściwe rozpatrywanie zeznania podatkowego jego bliskiego krewnego. Mimo że zeznanie zostało złożone na czas, urząd poinformował, że nie dotarło ono do odpowiedniego działu. Próby kontaktu telefonicznego okazały się bezskuteczne, a po ponad dziesięciu próbach miliarder nie został nawet umieszczony w kolejce. „To godne ubolewania,” powiedział anonimowy miliarder.
Przeprosiny i wyjaśnienia
Anita Mårtensson Halilovic, szefowa działu obsługi klienta Skatteverket, przeprosiła za zaistniałą sytuację i przyznała, że urząd ma świadomość problemów. „Mogę tylko żałować, że tak się stało. Jeśli zadzwonisz w czasie, gdy wiele innych osób próbuje się z nami skontaktować, otrzymasz ofertę połączenia, ale niestety czasami możesz zostać poproszony o ponowną próbę połączenia,” powiedziała Halilovic w rozmowie z Di.
Krytyka ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich
Parlamentarny Rzecznik Praw Obywatelskich (JO) również zajął się tą sprawą, krytykując Szwedzki Urząd Skarbowy za bierne podejście do rozpatrywania wniosków. W jednej ze spraw dotyczących spisu inwentarza urząd nie zarejestrował odpowiednich dokumentów, mimo że od śmierci podatnika minęło prawie cztery i pół roku. „W swojej decyzji Parlamentarny Rzecznik Praw Obywatelskich krytykuje Urząd Skarbowy za bierne podejście do sprawy,” stwierdzono w raporcie.
Obniżenie priorytetu niektórych spraw
JO zauważył, że procedury Skatteverket wydają się prowadzić do obniżenia priorytetu większości spraw, nawet po niepowodzeniu zwykłego doręczenia.
„Naczelny Rzecznik Praw Obywatelskich zauważa, że procedura wydaje się prowadzić do obniżenia priorytetu większości spraw nawet po niepowodzeniu zwykłego doręczenia, a szwedzki Urząd Skarbowy nie wyczerpuje w ten sposób dostępnych możliwości doręczenia,” stwierdzono.
Wymóg rewizji procedur
Naczelny Sędzia Administracyjny wyraził wątpliwości, czy powściągliwość Skatteverket w angażowaniu komorników jest zgodna z wymogami nałożonymi na urząd. „Zdaniem Naczelnego Rzecznika Praw Obywatelskich istnieje powód, aby Urząd Skarbowy dokonał przeglądu swoich procedur,” podsumowano w raporcie.
Szwedzki Urząd Skarbowy stoi obecnie przed koniecznością podjęcia kroków w celu poprawy swojego funkcjonowania i przywrócenia zaufania obywateli do swojej działalności.
- Podwójna radość dla szwedzkich gospodarstw domowych
- Covid-19 powraca – Szwedzka Agencja Zdrowia Publicznego wydaje nowe wytyczne
- Rosyjski okręt szpiegowski w pobliżu Szwecji – wzrost napięć w regionie
- ONZ ostro krytykuje Szwecję za działania wobec aktywistki klimatycznej
- Zmiany w ruchu drogowym niezbędne dla dwóch milionów mieszkańców w Szwecji