Niemiecki gigant motoryzacyjny Volkswagen ogłosił zamknięcie co najmniej trzech fabryk w Niemczech i zwolnienie dziesiątek tysięcy pracowników. Ta szokująca informacja uderzyła w poniedziałek jak bomba, wzbudzając niepokój w całej Europie, również w Szwecji, gdzie Volkswagen ma prawie milion zarejestrowanych samochodów.
Cięcia kosztów i rosnąca konkurencja
Powodem drastycznych kroków jest pilna potrzeba obniżenia kosztów i zwiększenia konkurencyjności firmy. „Kierownictwo podchodzi do tego absolutnie poważnie” – powiedziała Daniela Cavallo, szefowa rady zakładowej Volkswagena. Dodała, że plany cięć dotyczą wszystkich niemieckich fabryk koncernu.
Niepokój o przyszłość
Na razie nie wiadomo, które fabryki zostaną zamknięte i ilu dokładnie pracowników straci pracę. Przedstawiciele związków zawodowych alarmują, że „żadna z fabryk nie jest bezpieczna”. Ogłoszenie to zaostrzyło konflikt między pracownikami a zarządem grupy, który znajduje się pod silną presją w związku ze spadkiem popytu na samochody w Chinach i Europie.
Co z Volkswagenem w Szwecji?
Volkswagen Group Sverige AB z siedzibą w Södertälje to największy importer samochodów w Szwecji. W ubiegłym roku zarejestrował w kraju prawie 90 000 pojazdów. Czy zwolnienia w Niemczech wpłyną na działalność firmy w Szwecji? Na razie nie ma żadnych oficjalnych informacji na ten temat.
Pytanie o Northvolt
Volkswagen jest również największym udziałowcem szwedzkiego producenta baterii Northvolt, który ostatnio boryka się z problemami finansowymi. Koncern wcześniej wyraził swoje poparcie dla Northvolt, ale w obliczu własnych kłopotów może zmienić swoją strategię.
- Szwecja i… jedzenie. Drożyzna, żeby być precyzyjnym. Znowu.
- Szwedzki handel spożywczy chce obniżek cen: 4 propozycje dla rządu po rekordowym wzroście w lutym
- Rewolucja w transporcie między Szwecją a Danią: Planowane podwodne metro pod Mostem Øresund
- Sztokholmski Szlak Archipelagu wyróżniony przez Time i National Geographic: Nowa atrakcja turystyczna
- SBAB podnosi oprocentowanie kredytów hipotecznych – turbulencje na rynkach i wyższe koszty finansowania