UE może zablokować szwedzkie A-traktory dla 15-latków. ETSC ostrzega przed zagrożeniem

UE wprowadza nowe prawo jazdy B1 na traktory A dostępne od 15. roku życia. ETSC alarmuje: to zagrożenie dla bezpieczeństwa. Szwecja pod ostrzałem.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) ostrzega przed nowymi regulacjami dotyczącymi tzw. A-traktor, które mogą być prowadzone przez osoby już od 15. roku życia. Po intensywnym lobbingu Szwecji, Parlament Europejski przyjął nowe przepisy – ale teraz Rada Europejska może je zablokować.

„Niebezpieczna decyzja zainicjowana przez Szwecję” – ostrzega ETSC

- Reklama -

Zgodnie z przyjętą wiosną czwartą dyrektywą UE dotyczącą praw jazdy, wprowadza się nową kategorię – prawo jazdy B1, które pozwala prowadzić zmodyfikowane pojazdy do 2,5 tony z prędkością 45 km/h. Będą one dostępne dla młodzieży już od 15. roku życia, mimo że pierwotna propozycja Komisji Europejskiej mówiła o wieku 16 lat.

– To ironia losu, że Szwecja – ojczyzna idei „zero wypadków” – promuje takie rozwiązania – pisze ETSC.

A-raktor w nowej odsłonie – legalne w całej UE?

- Reklama -

Nowe pojazdy będą mogły poruszać się po całej Unii Europejskiej. W praktyce zastąpią one motorowery, a prawo jazdy B1 stanie się podstawą do ich prowadzenia.

Krytycy, w tym ekspertka ds. bezpieczeństwa drogowego Jeanette Jedbäck Hindenburg, ostrzegają, że:

- Reklama -

To propozycja zbyt niebezpieczna. Co dzieci mają wspólnego z pojazdami o masie 2,5 tony?

Presja ze strony Szwecji. Cel: młodzież na wsi

Minister infrastruktury Andreas Carlson ogłosił sukces po zakończonych negocjacjach w Brukseli. Politycy argumentowali, że dla młodzieży z terenów wiejskich dostęp do takich pojazdów ułatwia codzienne życie i dojazdy na zajęcia pozalekcyjne.

Jednak zamiast utrzymania starych A-traktorów , jak chciała Szwecja, UE zaproponowała całkowicie nową kategorię pojazdów i prawa jazdy.

ETSC: Rada Europejska może to jeszcze zatrzymać

ETSC ma teraz nadzieję, że uda się zablokować przepisy na poziomie Rady Europejskiej, zanim nowe przepisy wejdą w życie w całej UE.

To nie tylko kwestia prawa – to zagrożenie dla pieszych i rowerzystów w całej Europie – ostrzega organizacja.

Udostępnij