Mats Järlström to mężczyzna ze Szwecji, który przez kilka lat uczestniczył w dziwacznej, sądowej batalii. Walka z wymiarem sprawiedliwości okazała się dla niego bardzo lukratywna.

W 2013 roku mężczyzna przebywał w amerykańskiej miejscowości Beaverton (stan Oregon). Jego żonę, Laurie, ukarano mandatem w wysokości 260 dolarów: przejechała przez pasy, nie zwracając uwagi na czerwone światło. Järlström uważa, że mandat był bezprawny, a wszystkiemu winna okazała się sygnalizacja świetlna – jej światła zbyt szybko się zmieniały.

Sprawę skierowano do sądu, proces toczył się blisko sześć lat. Järlström chciał zwrócić uwagę na „problem” prędkości, z jaką mierzone są sygnały świetlne.

Järlström samozwańczo określił się jako inżyniera ruchu drogowego i „architekta ulic”. Ponoć temat świateł ulicznych jest mu bliski. W Oregonie osoby, które przedstawiają się jako inżynierowie, choć nie noszą tego tytułu, dopuszczają się wykroczenia.

Niemniej Instytut Inżynierów Transportu (ITE) potraktował słowa Szweda poważnie i zrewiduje swoje wytyczne dotyczące sygnalizacji. Firma operuje sygnalizacją drogową w blisko dziewięćdziesięciu krajach.

Järlström ma za sobą studia elektrotechniczne. Uważa, że mandat został przyznany niesprawiedliwie, a zielone światło zbyt szybko ustąpiło miejsca czerwonemu, nie dając kierowcy czasu na przepisowe prowadzenie auta. W 2015 roku Oregońska Rada ds. Inżynierii i Geodezji nałożyła na Szweda grzywnę w wysokości 500 USD za wykonywanie zawodu inżyniera bez profesjonalnej, amerykańskiej licencji.

Równianie Mats Järlström

Z pomocą przybyła organizacja prawnicza, Instytut Sprawiedliwości. Zniesiono grzywnę, a Järlström otrzymał możliwość współpracy z amerykańskimi inżynierami ruchu. Ma wspomóc członków Instytutu Inżynierów Transportu przy pracy nad ustalaniem nowych przepisów sygnalizacyjnych.

„Żółty sygnał świetlny został po raz pierwszy wprowadzony prawie sto lat temu, w 1920 roku. W 1960 nadano mu ostateczną formę, znaną do dziś. Stoję u progu historycznych zmian i będę miał w nich swój udział. Zrewidujemy przepisy sygnalizacyjne, pomoże to w manewrze skrętu”, powiedział Järlström w rozmowie z dziennikarzami.

ITE wprowadzi nowe przepisy na początku przyszłego roku. „Naszym wspólnym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na całym świecie”, powiedział Järlström, odnosząc się do siebie i swoich współpracowników z Instytutu Inżynierów Transportu.