Kontradmirał Ewa Skoog Haslum, szefowa Szwedzkiej Marynarki Wojennej, podkreśla potrzebę wzmocnienia nadzoru nad Morzem Bałtyckim w obliczu rosnącego napięcia i potencjalnych zagrożeń. Zwraca uwagę na szczególną wrażliwość promów i statków handlowych na wrogie działania lub ataki.
Sytuacja na Morzu Bałtyckim uległa zaostrzeniu po pandemii i rosyjskiej agresji na Ukrainę. Skoog Haslum porównuje rygorystyczne kontrole na lotniskach z mniej ścisłymi kontrolami na morzu, podkreślając ryzyko ataków terrorystycznych na pokładach promów.
W odpowiedzi na te zagrożenia, Skoog Haslum proponuje zwiększenie kontroli przy wchodzeniu na pokład statków, podobnych do tych na lotniskach. Podkreśla, że silniejsza obecność marynarki wojennej może zapewnić bezpieczeństwo na morzu i przeciwdziałać potencjalnym działaniom Rosji, która już teraz tworzy obszary, w których żegluga komercyjna jest ograniczona, co widać na przykładzie Morza Czarnego.
Rosja stosuje praktyki, które Skoog Haslum nazywa „deregulacją”, tworząc obszary niedostępne dla żeglugi handlowej i wymuszając zmiany tras. Ostatnie działania Rosji obejmują także zaminowanie oraz nękanie statków handlowych.
Skoog Haslum zwraca uwagę na potencjalne konsekwencje dla branży żeglugowej, w tym zwiększenie składek ubezpieczeniowych i ryzyko katastrofy ekologicznej, jeśli legalna żegluga handlowa zdecyduje się opuścić Morze Bałtyckie. Ponadto, zjawisko „rosyjskiej floty cieni” – starszych tankowców omijających sankcje UE – również zwiększa ryzyko działań wojskowych pod przykrywką cywilnych statków.
Kluczowym elementem wzmocnienia bezpieczeństwa jest współpraca międzynarodowa, szczególnie z Finlandią, z którą Szwecja ma bliskie stosunki w zakresie wymiany informacji morskich i wspólnych ćwiczeń. Skoog Haslum podkreśla, że taka współpraca jest niezbędna do wzajemnego wsparcia i kierowania zasobami w razie potrzeby.
Marynarka Wojenna pracuje nad różnymi scenariuszami, od nadzoru w czasie pokoju po sytuacje wojenne, z planami dla strategicznie ważnych wysp takich jak Åland, Gotland i Bornholm. Jednakże, według Skoog Haslum, główną słabością szwedzkiej marynarki wojennej jest jej wytrzymałość, pomimo zwiększenia budżetu obronnego. Szwecja posiada okręty podwodne, które odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu bezpieczeństwa, ale potrzebne jest ich więcej, aby efektywnie zniechęcić potencjalnych przeciwników.
- Szybsza budowa więzień w Szwecji? Rząd chce złagodzić przepisy
- Szwecja przedłuża kontrole graniczne – rząd obawia się zagrożenia terrorystycznego i przestępczości
- Wyższe wymagania dla przyszłych nauczycieli w Szwecji – czy ocena C z języka szwedzkiego to za dużo?
- Wolność słowa a wychwalanie organizacji terrorystycznych: Kontrowersje w Szwecji
- Szwecja i Brazylia zacieśniają współpracę – wielomiliardowa umowa w sektorze lotniczym