Zaostrzenie obowiązku redukcji emisji wymaga zwiększenia udziału biopaliw w benzynie i oleju napędowym. Chodzi o to, aby stopniowo zwiększać mieszankę, a tym samym zmniejszać emisję dwutlenku węgla.
Od 1 sierpnia benzyna 95-oktanowa (mieszanka 5% etanolu) zostanie zastąpiona przez E10, w której zawartość etanolu została podwojona.
94% wszystkich samochodów benzynowych w Szwecji może jeździć na paliwie E10, co jest wymogiem prawnym dla samochodów produkowanych od 1 stycznia 2011 roku.
Ponadto, według Andersa Noréna, dyrektora technicznego w organizacji handlowej Bil Sweden, 98% wszystkich samochodów od 1990 r. może jeździć na tym paliwie.
Starsze samochody mogą mieć problemy z zwiększoną zawartością etanolu. Gumowe węże i uszczelki mogą się szybciej zużywać
Ważne jest, aby dowiedzieć się, które samochody mogą być napędzane paliwem E10. Bil Sweden opublikował na swojej stronie internetowej listę wszystkich modeli samochodów, które mogą być napędzane paliwem E10, zgodnie z informacjami podanymi przez samych producentów samochodów.
Jednorazowe pomylenie paliwa nie ma dramatycznych konsekwencji, powiedział Norén.
– Jeśli jednak tak się stanie, należy jak najszybciej wymienić paliwo. Najprościej jest go rozkręcić, a następnie zalać paliwem o niższej mieszance.
U około 130 000 samochodów w Szwecji nie zaleca się stosowania E10, zgodnie z zestawieniem Bil Sweden.
Szwedzkie Stowarzyszenie Handlu Paliwami wzywa klientów do sprawdzenia, czy ich samochody mogą być zasilane nowym paliwem. Stacje benzynowe są odpowiedzialne za zapewnienie, że E10 znajduje się w zbiornikach i że są one prawidłowo oznakowane.
Jeśli samochód nie jest na liście Bil Sweden, a kierowca nie jest pewien, lub nie ma dostępu do Internetu, zaleca się aby klient stacji benzynowej zatankował swój samochód 98-oktanową benzyną, która zawiera mniej etanolu.
E10 jest już dostępny w 14 innych krajach w Europie.