Nowe przepisy ruchu drogowego oraz obowiązkowe ubezpieczenie wpływają na bezpieczeństwo użytkowników hulajnóg elektrycznych.
W ostatnim roku Szwecja odnotowała znaczący spadek liczby wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych, co jest pierwszym takim przypadkiem w historii kraju. Dane zebrane przez Szwedzką Agencję Transportu i przeanalizowane przez firmę ubezpieczeniową Dina Försäkringar wskazują na obniżenie liczby wypadków o prawie 8 procent w porównaniu z poprzednim rokiem.
Zgromadzone dane ujawniają, że w 2023 roku zanotowano 3 156 wypadków, co stanowi spadek w stosunku do poprzedniego roku. Eksperci z branży ubezpieczeń pojazdów, w tym Victor Öberg, sugerują, że wprowadzenie bardziej restrykcyjnych przepisów ruchu drogowego, takich jak zakaz parkowania i jazdy po chodnikach, miało kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa.
Od grudnia 2023 roku nowe przepisy ustawy o szkodach w ruchu drogowym wymagają, aby większość hulajnóg elektrycznych posiadała ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Te zmiany prawne mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa zarówno użytkowników hulajnóg, jak i innych uczestników ruchu drogowego.
Zgodnie z nowymi regulacjami, wszystkie pojazdy elektryczne, które nie są wyposażone w pedały lub korby i mogą przemieszczać się z prędkością przekraczającą 20 kilometrów na godzinę, muszą być ubezpieczone. Podobny obowiązek dotyczy również pojazdów ważących więcej niż 25 kilogramów i poruszających się z prędkością powyżej 14 kilometrów na godzinę.
W odpowiedzi na te dane i zmiany prawne, zarówno władze miast, jak i organizacje pozarządowe zaczęły intensywniej promować bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie ze hulajnóg elektrycznych. Kampanie edukacyjne oraz infrastruktura dostosowana do potrzeb użytkowników pojazdów elektrycznych to tylko niektóre z działań, które mają na celu dalsze zmniejszanie liczby wypadków.
Spadek liczby wypadków na hulajnogach elektrycznych w Szwecji stanowi ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Oczekuje się, że dzięki kontynuacji tych działań oraz wprowadzeniu kolejnych zmian regulacyjnych, Szwecja stanie się przykładem skutecznej polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego zorientowanej na nowoczesne technologie mobilności.
- Podwójna radość dla szwedzkich gospodarstw domowych
- Covid-19 powraca – Szwedzka Agencja Zdrowia Publicznego wydaje nowe wytyczne
- Rosyjski okręt szpiegowski w pobliżu Szwecji – wzrost napięć w regionie
- ONZ ostro krytykuje Szwecję za działania wobec aktywistki klimatycznej
- Zmiany w ruchu drogowym niezbędne dla dwóch milionów mieszkańców w Szwecji