Szwedzka kolej linowa Kristineberg-Boliden pamięta jeszcze czasy II wojny światowej. Przez dziesięciolecia służyła ona za atrakcję dla turystów, przetransportowała też miliony ton rudy. Teraz przyszedł jej kres – jej części zostaną sprzedane na złom.
Władze gminy Norsjö, na południu Szwecji, planują rozmontować Kristineberg-Boliden i sprzedać jej części na złom. Historyczna kolej, niegdyś najdłuższa na świecie, już wkrótce przejdzie do historii.
Kolej zbudowano podczas II wojny światowej w regionie Västerbotten. Z początku miała ona za zadanie transportować rudę do Boliden z kopalni Kristineberg. Eksperci piali z zachwytu – kolejkę nazwano „arcydziełem industrializmu”.
Następnie rozpoczął się nowy etap „życia” kolejki Kristineberg-Boliden – służyła ona turystom przez wiele lat. Poruszając się z prędkością 11 km na godzinę, pozwalała zainteresowanym w najlepsze podziwiać widoki na okoliczne jeziora i lasy. 13-kilometrowy odcinek między Mensträsk i Örträsk służył przez kilka dekad jako najdłuższa na świecie pasażerska kolejka linowa.
Gmina Norsjö planuje demontaż słynnej kolejki – ma on przynieść 1300 ton złomu. Po sprzedaniu metalu uzyskane w ten sposób przychody mają wesprzeć lokalne miejscowości i wioski.
„Uruchamianie kolejki jest obecnie zbyt drogim, nieopłacalnym biznesem. Nie robimy tego, by zarobić na pozostałym po kolejce linowej złomie. Kolej po prostu przestaje działać”, wyjaśnia Sonja Hellström, odpowiedzialna za akcję demontażu, w rozmowie z SVT.
Kolej przetransportowała 12 mln ton rudy pomiędzy 1943 a 1987 rokiem. Inne surowce, które transportowano dzięki Kristineberg-Boliden, to miedź, ołów, cynk, a nawet złoto – tę informację umieszczono w broszurach turystycznych, uznając, że najbardziej zainteresuje podróżnych.
Przemysł wydobywczy w północnej Szwecji wciąż się rozwija – tyle tylko, że zamiast kolejek do transportu wykorzystywane są samochody ciężarowe i pociągi.
Kolej dla turystów działała od 1987 do 2017 roku. Dalszym kursom trzeba było zaprzestać, bo betonowe słupy (część infrastruktury) wydają się coraz słabsze.