Finlandia analizuje budowę mostu między Vaasa a Umeå
Na początku 2024 roku Finlandia rozpoczęła prace przygotowawcze nad budową mostu Kvarkenbron, który miałby połączyć fińskie miasto Vaasa ze szwedzkim Umeå. Projekt, który jeszcze kilka lat temu wydawał się nierealny, dziś zyskuje coraz bardziej konkretne kształty. Władze fińskie przeznaczyły 200 000 euro na przygotowanie studium wykonalności, które właśnie zostało ukończone.
– „Most jest technicznie możliwy do realizacji, a jego znaczenie byłoby strategiczne nie tylko dla ruchu pasażerskiego, ale także wojskowego, turystycznego i energetycznego” – informuje fiński urząd ds. transportu Trafikledsverket.
Koszt budowy – nawet 29 miliardów euro
Z raportu wynika, że koszty budowy mostu wahają się od 5 do 29 miliardów euro, w zależności od wybranego wariantu. Najdroższe opcje zakładają połączenie kolejowo-drogowe, a także częściowe lub pełne wykorzystanie tunelu podmorskiego.
Dziennie przez most mogłoby przejeżdżać:
- 🚗 2000–3000 pojazdów pasażerskich
- 🚚 500–600 pojazdów towarowych
To ruch porównywalny do tego między regionalnymi centrami w Finlandii.
Sześć propozycji budowy Kvarkenbron – od prostych mostów po podziemny tunel
W ramach studium przeanalizowano 6 wariantów połączenia między Finlandią a Szwecją:
Wariant | Długość całkowita | Elementy | Szacowany koszt |
---|---|---|---|
Droga | 94 km | 30 km lądu, 18 km nasypów, 46 km mostów | 4,9–8,4 mld euro |
Droga + tunel | 94 km | 30 km lądu, 18 km nasypów, 39 km mostów, 7 km tunelu | 6,2–10,5 mld euro |
Kolej | 114 km | 53 km lądu, 14 km nasypów, 47 km mostów | 5,5–9,3 mld euro |
Kolej + tunel | 114 km | 53 km lądu, 7 km nasypów, 39 km mostów, 15 km tunelu | 10,3–17,5 mld euro |
Kolej tylko w tunelu | 105 km | 2 km lądu, 103 km tunelu | 17–28,9 mld euro |
Połączenie kolejowo-drogowe | 114 km | 53 km lądu, 7 km nasypów, 39 km mostów, 15 km tunelu | 16,7–28,3 mld euro |