W obliczu obietnic rządu i Szwedzkich Demokratów (SD) dotyczących obniżki cen benzyny i oleju napędowego, pojawiają się nowe wyzwania związane z unijnymi celami emisyjnymi.
Rząd wraz z partią Tidö obiecał obniżki podatków paliwowych oraz redukcję tzw. obowiązku obniżki do sześciu procent. Według prognoz, te zmiany mogą sprawić, że tankowanie stanie się tańsze o około 5,50 korony szwedzkiej za litr oleju napędowego w 2024 roku, a w kolejnych latach spadki cen będą jeszcze większe.
Mimo tych obietnic, projekt rządowego planu działań na rzecz klimatu, do którego dotarł dziennik Dagens Nyheter, wskazuje na plany wprowadzenia nowego systemu opłat. Ten system miałby na celu zwiększenie kosztów dla kierowców, aby osiągnąć cel emisyjny UE do 2030 roku.
Rząd Szwecji stoi pod presją unijnych wymagań dotyczących redukcji emisji w sektorze transportu. Własne obliczenia rządu pokazują, że emisje mogą wzrosnąć nawet o 30 milionów ton do 2030 roku, co stwarza presję na podjęcie drastycznych działań.
Partia Tidö oraz Szwedzcy Demokraci sprzeciwiają się nowemu systemowi opłat. Według doniesień DN, występuje napięcie między tymi partiami, a Urzędem Gabinetowym, który jest odpowiedzialny za koordynację pracy biur rządowych.
Niższe ceny paliw są kluczową kwestią dla Szwedzkich Demokratów. Rzecznik partii ds. polityki gospodarczej, Oscar Sjöstedt, zagroził kryzysem rządowym, jeśli ceny paliw nie spadną znacząco po zakończeniu roku. Jednakże, SD wydaje się zbliżać do rządowej polityki klimatycznej, co zostało potwierdzone przez rzecznika partii ds. polityki klimatycznej, Martina Kinnunena.
Obecna sytuacja w Szwedzkiej polityce paliwowej i klimatycznej pozostaje dynamiczna, a konflikt między obniżkami cen paliw a wymaganiami klimatycznymi UE staje się coraz bardziej widoczny.
- Słońce przyczyną zakłóceń w ruchu metra w Sztokholmie
- Rozpoczął się Narodowy Tydzień Dziur: Apel o zgłaszanie uszkodzeń dróg w Szwecji
- Rząd w Szwecji odrzuca propozycję przywrócenia podatku od nieruchomości
- Spór między klientem a Gekås Ullared zakończony decyzją Generalnej Komisji Skarg
- Nowe kamery na moście Öresund – zwiększona kontrola pojazdów